האם AI יכול לתת ייעוץ עסקי לחברות הזנק?

הבינה המלאכותית נכנסה בסערה לחיינו בכתיבת קוד, אמנות, כתיבת מאמרים ומיילים, גיוסי כ״א ועד שימושים רפואיים ובעצם מה לא. אז יצאנו למסע עם כלי בינה מלאכותית כדי לבדוק איזה טיפים אסטרטגיים נקבל לניהול והובלת הסטארט-אפ הבא לגדולה 💡
AI ואסטרטגיה

התלבטנו, האם AI יכול לתת ייעוץ עסקי לחברות הזנק. אז החלטנו לבדוק.

אתם בטח מכירים את השמות והמונחים הבאים: DALL-E, Github Copilot, VIZ.AI, Wordtune. כולם קשורים לבינה מלאכותית.
הבינה המלאכותית נכנסה בסערה לחיינו בכתיבת קוד, אמנות, כתיבת מאמרים ומיילים, גיוסי כ״א ועד שימושים רפואיים ובעצם מה לא. אז יצאנו למסע עם כלי בינה מלאכותית כדי לבדוק איזה טיפים אסטרטגיים נקבל לניהול והובלת הסטארט-אפ הבא לגדולה 💡

 

Wordtune – השלמה אוטומטית לטקסט מבוססת AI
וורטיון היא חברת AI ישראלית מבית AI21 Labs, שנוסדה בשנת 2018 על ידי אמנון שעשוע ואחרים. המוצר עושה מהפכה של ממש בכתיבה. נראה שההשלמות והניסוח מבין את ההקשר והסמנטיקה של הטקסט כתוב, לא רק תיקוני דקדוק ואיות, קצת שונה מ-Grammarly. ניסינו לא מעט ונראה שהסגנון והניסוח מדהים, אין ספק שהמוצר שלהם בדרך הנכונה. אז בכל מה שקשור לייעוץ אסטרטגי, ניסינו להשתעשע מעט עם Wordtune כדי לקבל טיפ אסטרטגי מנצח לניהול הסטארט אפ שלנו, הנה מה שיצא:

Wordtune - השלמה אוטומטית לטקסט מבוססת AI
Wordtune – השלמה אוטומטית לטקסט מבוססת AI

Github Copilot – השלמה אוטומטית לקוד מבוססת AI
אוקי מאיפה להתחיל? אם חייתם במקרה תחת סלע בשנה וחצי האחרונות, אז קופיילוט הוא הכלי שמטריף את עולם התכנות מאז מהפכת ה-devops, עם שאלות אתיות על שימוש בקוד של מתכנתים כדי לאמן את המודלים,ֿ עם שאלות קיומיות האם כלים כאלה ואחרים הולכים להחליף מתכנתים ועוד אינספור דיונים מסעירים ב reddit ואיפה לא בעצם. אז מה זה קופילוט? מדובר בכלי בינה מלאכותית עם מיליארדי שורות קוד באמתחתו (באדיבות OpenAI). גיטהאב קופילוט מסוגל לתת השלמות קוד בשפה טבעית שניתן ליישם על עשרות שפות תכנות ולחסוך למתכנתים כ-30% מהקוד שנכתב. אז ניסינו לאתגר גם את טייס המשנה מבית מיקרוסופט ולבקש ממנו טיפ של אלופים:

Github Copilot

ההשלמה האוטומטית שקיבלנו מ-GithHub Copilot: ״לבנות מוצר שימושי ללקוחות״ – לא רע בכלל

 

DALLE / MidJourney
אם קופיילוט הטריף את עולם התוכנה, פה מדובר בעולם האומנות. אלו הם מודלים של בינה מלאכותית המאפשרים לחולל תמונה במהירות ובאיכות מדהימה המעוררת סערה בעולם האמנות, כולל פרס בתחרות בקולורדו שכבר הצליחה הבינה המלאכותית לגרוף מול האנושות. אז החלטנו לבקש מ-mid journey דרך הצ׳טבוט בסרבר הדיסקורד – עצה ויזואלית, מה האסטרטגיה הכי טובה לסטארט אפ? התוצאות לפניכם:

MidJourney

האסטרטגיה הכי טובה לסטארטאפים מבית מיד׳גרני

אז ב-29 לספטמבר 2022 ניתנה גישה לכלל היוזרים האפשרות להשתמש גם ב-DALLE 2 , ניסינו לבדוק מה האסטרטגיה הכי טובה לסטאראפ לפי המנוע המפורסם של openAI: לקחת תיאור טקסט משפה פשוטה ולהפוך אותו באמצעות Natural Language Processing או NPL לתמונה חיה וריאליסטית כזו שלא הייתה כלל קיימת בעבר, וכמובן שהמנוע של דאלי 2 יכול לערוך תמונות קיימות. התוצאות לפניכם:

Dalle 2

Source: Dalle2

Dalle2

Source: Dalle2

 

דחיתם את תכנון האסטרטגיה בסטרטאפ? קצת כמו לצבור חוב טכני

כל סטאראפ שהכרתם כנראה הספיק כבר לצבור חובות טכניים לאורך חייו: חוב טכני הוא מטאפורה נפלאה שפותחה על ידי וורד קנינגהם כדי לעזור לנו לפשט את הבעיה. בהקבלה כזו, עשיית דברים בגישת agile משאירה אותנו עם חוב טכני, הדומה לחוב פיננסי.

אם נחזור לנושא של החוב טכני, אחת ההשלכות החשובות של חוב טכני היא שחייבים לטפל בו, כלומר ברגע שנכנסת לחובות יהיו חיובי "ריבית" – עבודה שלא נגענו בה אבל ברור לנו שהחוב שלה הולך ומצטבר. אם החוב יגדל מספיק, בסופו של דבר החברה תוציא יותר על שירות החוב שלה מאשר היא משקיעה בהגדלת ערך הפיתוחים האחרים שלה וזהו תהליך שאינו בריא לחברה.

ובמציאות – ללא תכנון אסטרטגי נכון, אנו נתקל לעיתים קרובות בקוד מגרסאות קודמות עליו עובדים מספרינט לספרינט, קוד כזה מדור קודם שבו מושקעת כל כך הרבה עבודה בשמירה על תוכנה תקינה ופועלת, כזו המשרתת את החוב הטכני שלנו, עד שנשאר מעט זמן להוסיף יכולות חדשות למערכת ומקשה על צוות הפיתוח להתקדם. או בתחום הניהולי, הקריטי כל כך לחברה – התמקדות בסוג לקוחות שאינו מתאים, תמחור לא נכון למוצר אל מול הלקוחות, החלטות שגויות על סבבי גיוס, בחירה לא מושכלת במודל Subscription ולחכות שהיוזרים פשוט ישלמו בהמוניהם, במקום לבחור ב B2B קלאסי (או ההיפך?)

דוגמא נוספת יכולה להיות אי הקצאת משאבים ל Pivot נדרש של החברה ועוד החלטות אסטרטגיות רבות שלא נלקחות בחשבון בשלב התכנון האסטרטגי וגוררות משימות רבות ותסכול רב מול מחלקת המכירות, השיווק והכספים. החלטות אסטרטגיות שגויות מובילות לחוב, לא משנה עד כמה מפתחי התוכנה/ מדעני נתונים מוכשרים, חכמים המסוגלים להריץ מודלים מורכבים של בינה מלאכותית, נדרשת עבודה אסטרטגית על הכיוון אליו החברה שלכם הולכת ויש גם צורך בליווי תוך כדי תנועה. בעולם של היום, אי אפשר לחזות בדיוק איך ההחלטות העיקריות שקיבלת בשלב מוקדם של המוצר / שירות הולכות להשפיע על החברה.

ובואו לא נשכח בכלל את המוזיקה והמדיה שנוצרה על ידי AI המתלווה אליה…


הזמן המושקע בייעוץ ובליווי האסטרטגי והניהולי אינו מביא לרווח מיידי. הוא עולה כסף אבל הוא אינו הוצאה אלא השקעה מהותית בעתיד החברה. ייעוץ וליווי אסטרטגי וניהולי נכונים, יאפשרו לחברה שלכם לצמוח מהר יותר, נכון יותר ובמינימום טעויות.

אם הגעתם עד לכאן, סימן שהבנתם כי AI לא יכול לתת ייעוץ עסקי לסטארטאפים (לפחות לא בשלב זה). אלדר יועצים דווקא כן. אנחנו עוסקים בייעוץ אסטרטגי עסקי, פיננסי וניהולי. ליווינו מאות בעלי עסקים וחברות בדרך להצלחה. כל אחד לפי צרכיו ובהתאם ליעדים שהציב לפניו. נשמח לעשות זאת גם עבורכם.

רוצים להצליח יותר? דברו איתנו. 0722-616363, או 052-3588322.

אלדר יועצים – נותנים לכם את הכלים להצליח. תמיד

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן