מודל SMART להצלחה בעסק

מהו מודל SMART, איך הוא עוזר לנו להגדיר טוב יותר את המטרות שלנו ולמה בעזרתו קל לנו יותר להשיג אותן?
לפרגן לעצמנו

הקדמה למושג SMART

אנחנו באלדר יועצים מאמינים שהצלחה בעסק מתחילה עם הגדרת מטרות ברורות. אחת מהשיטות הנפוצות ביותר להגדרת מטרות היא השיטה המכונה SMART. 

מאיפה הגיע המושג?

המושג SMART הוא מושג שהומצא בשנות ה-80 על ידי פיטר דרוקר, מאמן ניהול מוביל. המושג מתאר כיצד להגדיר מטרות בצורה שתהיה יעילה.

מתודולוגית SMART
מתודולוגית SMART

הפרמטרים של SMART

המושג SMART מקורו באנגלית, והוא ראשי תיבות של המילים: Specific (ספציפי), Measurable (מדיד), Achievable (ניתן להשגה), Relevant (רלוונטי), Time-bound (מוגבל בזמן). נסביר על כל אחד מהם.

Specific – המטרה חייבת להיות מוגדרת וברורה:

  • מה היעדים המדויקים שחותרים אליהם (כולל מספרים ותאריכי יעד).
  • היכן ומתי יתבצע השינוי.
  • מי אחראי להביא להצלחה.
  • מה יידרש כדי להשיג את המטרה.

Measurable – המטרות חייבות להיות מדידות כך שניתן יהיה למדוד את ההתקדמות:

  • אינדיקטורים להתקדמות הראויה.
  • זיהוי יעדים שהושגו.
  • הצגת התוצאות בפני חברי הקהילה או גורמים חיצוניים.

Assignable / Achievable – יש לציין מי יעשה אילו פעולות כדי להשיג את המטרה והן צריכות להיות כאלו שגם ניתן (לאחר מאמץ ומחוייבות מלאה) להשיגן.

Relevant – המטרות חייבות להיות ריאליות וברת השגה:

  • מטרות שניתן להשיג במשאבים הנתונים.
  • תחום שנמצא תחת אחריותנו.

Time-bound – המטרות חייבות להיות מוגדות בזמן. זה מונע דחיינות ומניע אותנו לפעול מהר יותר.

הנה דוגמאות למטרת SMART שמתאימות לארגונים: להפחית את עלויות המימון השנתיות של החברה ב5% ברמה שנתית עד סוף שנה זו.

  1. ספציפי: להפחית את עלויות המימון – אלו הוצאות מוגדרות וידוע ממה הן מורכבות.
  2. מדיד: ברור איך למדוד אותן.
  3. ניתן להשגה: לרוב, צמצום של 5% במרכיב הוצאות כלשהו, הוא יעד שניתן להשיגו.
  4. רלוונטי: נושא הפחתת עלויות המימון רלוונטי לחברה ומתאים לאג'נדה הניהולי שלה.

מוגבל בזמן: קיימת הגדרה בורה לועד בו צריכה המשימה להשיג את מטרתה – עד לתום השנה.

מגבלת זמן – אחד מהפרמטרים של SMART

 

הגדרת מטרות SMART היא כלי חשוב בניהול עסקי. כמו כל כלי, הגדרת מטרות SMART יכולה להיות מאתגרת. לפעמים קשה להגדיר מטרה ברורה וספציפית. לפעמים קשה למצוא דרך למדוד את ההתקדמות לעבר המטרה. ולפעמים אנחנו מגדירים מטרות שהן לא ריאליות או שאנחנו לא יכולים להשיג.

אז איך אנחנו מתמודדים עם אתגרים אלה? הנה כמה טיפים:

כאשר אתה מגדיר מטרה, נסה להגדיר אותה באופן כמה שיותר ברור וספציפי. זה יעזור לך להבין בדיוק מה אתה מנסה להשיג. בנוסף, חשוב למצוא דרך למדוד את ההתקדמות שלך לעבר המטרה. זה יאפשר לך לראות את התקדמותך ולוודא שאתה מתקדם לעבר המטרה שלך. כמובן, עליך לוודא שהמטרה שלך היא מטרה שאתה יכול להשיג. אם המטרה שלך היא לא ריאלית, זה יכול להוביל לתחושת חוסר סיפוק / כישלון או חוסר מוטיבציה. ולבסוף, ודא שהמטרה שלך מתאימה לראייה העסקית ולאג'נדה הניהולית שלך ושמסגרת הזמן שהגדרת היא ריאלית להשגת המטרה. זה יעזור לך להישאר ממוקד ומחויב למטרה שלך.

2 טיפים לקראת סיום:

הראשון – הגדרת מטרות בשיטה זו יכולה להיות מאתגרת. הטיפ שלי הוא להיות סבלני. להגדרת מטרות SMART יש תהליך, וזה יכול לקחת זמן. 

השני הוא להיות גמיש. אם אני מגלה שהמטרה שהגדרתי לא מספיק מדוייקת עבורי, אני יכול לשנות אותה. התמודדות עם אתגרים היא חלק מהתהליך, והבנה איך להתמודד איתם, לדייק אותם ולמצוא פיתרון – לוקחת זמן. 

היה גמיש וסבלני עם עצמך!

הגדרת מטרות בשיטת SMART היא כלי שמאפשר להגדיר מטרות ברורות ומדידות שניתן להשיג אותן. אם אתה משתמש בו בצורה נכונה,הוא יסייע לך לקדם את העסק שלך. 

זכור כי הדרך להגשים מטרות גדולות מתחילה בצעד קטן אחד…

לפרגן לעצמנו
היה גמיש וסבלני עם עצמך

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן