ייעוץ עסקי

המדריך המלא

עדכון אחרון: 10 במרץ, 2024

מדריך הייעוץ העסקי כולל 15 פרקים. בין הנושאים עליהם נדון נמצאים:

  • יצירת תוכנית עסקית
  • מתן כלים לניהול פיננסי
  • אסטרטגיות להגברת מכירות
  • תהליכי לשיפור רווחיות
  • זיהוי סיכונים עסקיים
  • פיתוח אסטרטגיה עסקית
  • טיפים, המלצות ועוד

 

מוכנים? בואו נתחיל.

תוכן העניינים

פרק 1

יצירת תכנית עסקית

פרק 2

זיהוי כשלים בתהליכי השיווק והמכירות

פרק 3

הדרכה, הכוונה וליווי משאבי האנוש

פרק 4

ניהול פיננסי נכון

פרק 5

אסטרטגיות להגברת המכירות

פרק 6

הגדרת תהליך לשיפור רווחיות

פרק 7

כלים לשיפור הרווחיות

פרק 8

הרחבת או צמצום העסק

פרק 9

זיהוי סיכונים

פרק 10

הגדרת תהליכי צמיחה

פרק 11

כלים לניהול זמן

פרק 12

 ניהול משימות

פרק 13

קבלת החלטות מושכלות

פרק 14

התמודדות עם אתגרים

פרק 15

פיתוח אסטרטגיה עסקית

מבוא: הייעוץ העסקי כמפתח להצלחה

העולם העסקי מתקדם בקצב מהיר, ולעסקים רבים יש צורך בהכוונה ובכלים ייחודיים כדי להתמודד עם האתגרים ולהשיג הצלחה מתמדת. כאן נכנס לתמונה חשיבותה של הייעוץ העסקי.

מהו ייעוץ עסקי

ייעוץ עסקי הוא תחום מתקדם המתעסק ספציפית בתהליכי ייעוץ ובהקשרם לניהול, אסטרטגיה וקבלת החלטות בסביבת העסק. המטרה היא לספק פתרונות מדויקים וישמים, לשפר ביצועים ולהפוך את העסק ליעיל יותר ומותאם לשינויים בשוק.

מהות הייעוץ העסקי

הייעוץ העסקי משמש ככלי אסטרטגי להבנה מעמיקה של מבנה ופעולה בעסק. בעזרת אנליזה חכמה של מידע, ישנן תובנות ייחודיות שמשפרות יכולת קבלת החלטות ומציעות פתרונות חדשניים.

תחומי הייעוץ העסקי

ייעוץ עסקי כולל מגוון רחב של תחומים, כמו ניהול אסטרטגי, פיתוח מודלים עסקיים, אופטימיזציה של ניהול משאבי אנוש, ייעוץ בתחומי שיווק ומכירות, כספים, מחשוב, ניהול ועוד.

1. יצירת תוכנית עסקית

בתהליך ייעוץ עסקי, יצירת תוכנית עסקית היא אחד השלבים החשובים בהקמת עסק או במהלך צמיחתו. התהליך משקף את המטרות המבוקשות, המשאבים הקיימים והדרכים לצמצום הפערים ביניהם. בואו נבחן את המרכיבים העיקריים שבו (ויש כמובן עוד רבים אחרים עליהם תוכלו לקרוא כאן), במיקוד על דוגמאות מהעולם האמיתי.

כלים לניתוח שוק

בשלב הראשון של יצירת התוכנית העסקית, יש לבצע ניתוח שוק מעמיק. לדוגמה, ניתן לבחון את "אפל", שבמהלך השנים ערכה ניתוחי שוק רבים לפני השקת מוצרים חדשים. הניתוח כלל בחינת צרכי הלקוח, המתחרים בשוק והפערים בין המוצרים הקיימים לבין הצרכים האמיתיים.

זיהוי המתחרים

הכרת המתחרים היא מרכיב קרדינלי בתהליך. באמצעות זיהוי היתרונות והחסרונות של כל אחד מהמתחרים, אפשר להתאים את האסטרטגיה השיווקית.

הגדרת היתרונות התחרותיים

לכל עסק יש יתרונות משלו. לדוגמה, "אמזון": בראיון שנערך ב-2010, הסביר ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון, את יתרון התחרותיות של החברה ביחס לוולמארט, הרשת הגדולה בעולם. בזוס הצביע על ההתמקדות האובססיבית בלקוח כמקור ליתרון התחרותי של אמזון. 

הוא טען שאמזון מספקת מגוון רחב יותר של מוצרים בהשוואה לחנויות הפיזיות, וכי אתר האונליין מאפשר לה להציע מחירים נמוכים יותר. בזוס הצביע על המחויבות של אמזון ללקוחותיה והדגיש שהחברה מוכנה להפסיד כסף על מוצר מסוים על מנת להביא ערך ללקוח, במטרה להרוויח את אמון הלקוח באופן מוחלט ולטווח הארוך. בנוסף, הסביר כי שירותי הענן של אמזון הם העתיד, וכי הם מספקים לחברות את היכולת להתמקד בעסק שלהם במקום להשקיע בתשתיות טכנולוגיה מיותרות.

ייעוץ עסקי - ציטוט של ג'ף בזוס ״אנחנו לא אובססיביים לגבי המתחרים שלנו, אנחנו אובססיביים לגבי הלקוחות״ ייעוץ עסקי – ציטוט של ג'ף בזוס ״אנחנו לא אובססיביים לגבי המתחרים שלנו, אנחנו אובססיביים לגבי הלקוחות״

לאחר השלב התיאורטי, מגיע הזמן למעשה. שימוש בתוכנית העסקית לביסוס הפעילות חשוב לא פחות מהכנתה, ובפרט כאשר מדובר בהשקעות כספיות או בגיוס משאבים חיצוניים.

בדיקת ההתאמה לשוק

לאחר פיתוח התוכנית, חשוב לבדוק את ההתאמה שלה לשוק הקיים. לדוגמה, אם חברה בתחום הטכנולוגיה מפתחת מוצר חדש, היא צריכה לוודא שהוא תואם לצרכים הנוכחיים כדי להגיע אל היעד בשוק העסקי שלה.

מעורבות הצוות בתהליך ייעוץ עסקי

חשוב שכל הצוות העובד בעסק יהיה מעורב בתהליך. זה יסייע להבין ולהכיל את המטרות והאסטרטגיות השונות, וגם יקל על הביצוע בפועל. לדוגמה בחברת "וויז", כאשר פיתחו את אפליקציית הניווט, הם דאגו לשתף את כל הצוות בתהליך, מהמתכנתים ועד השיווק.

בדיקה והערכה שוטפת

אחרי השקת המוצר או השירות, חייבים לבצע בדיקות שוטפות לוודא שתוכנית ההשקה מתבצעת כמתוכנן. כל שינוי או הסטה מהתוכנית יכולים להוביל לצורך בהתאמות.

גיוס שוק המטרה

בהנחה שהתוכנית העסקית כוללת גם שיווק ומכירה, יש להתמקד בגיוס שוק המטרה. לדוגמה, חברת "נטפליקס" מתמקדת בקהל היעד של צופי סרטים וסדרות באינטרנט, ולכן היא מציעה מגוון רחב של תכנים המתאימים לצרכים השונים של הלקוחות.

משוב מהלקוחות

לאחר השקת המוצר, חשוב לבצע מעקב אחר התגובה של הלקוחות. המשוב שמגיע מהלקוחות יכול לספק מידע יקר ערך לשיפור והתאמה של המוצר או השירות.

ייעוץ עסקי - הבנת הסיבות לנפילתה של בלוקבאסטר ייעוץ עסקי – הבנת הסיבות לנפילתה של בלוקבאסטר


2. זיהוי כשלים בתהליכי השיווק והמכירות

השיווק והמכירות הם חלון הראווה של כל עסק, ובעצם הם המנוע המניע את הגלגלים של העסק. ברוב המקרים, כשהמכירות והשיווק אינם מתבצעים כראוי, העסק לא יגיע להצלחה המיוחלת. לכן, זיהוי הכשלים בתהליכים אלה הוא קריטי. בוא נסקור יחדיו את האתגרים הנפוצים בתהליכי השיווק והמכירות ונספק דוגמאות מהשטח. להלן חלק מן האתגרים בתהליכי השיווק והמכירות

אי הבנה של שוק המטרה 

כאשר העסק אינו מבין את צרכי הלקוחות שלו, הוא עשוי להציע מוצרים או שירותים שאינם מתאימים לשוק.

תקציב שיווק לא מתאים 

השקעה קטנה מדי או גדולה מדי בשיווק יכולה להוביל לאי הצלחה.

כשל במיתוג או כשל בבניית זהות מותג לא ברורה או לא יעילה יכולים להוביל לבלבול לקוחות.

דוגמאות מהעולם האמיתי לפספוס הזדמנויות

בלוקבסטר – החברה שפספסה את האינטרנט בענק

החברה הייתה מובילה בשוק השכרת סרטים בשנות ה-80 וה-90, אך לא הבחינה בשינוי הטרנדים לכיוון שוק הסטרימינג באינטרנט. כתוצאה מכך, חברות כמו Netflix ו-Amazon Prime החלו לשלוט בשוק.

קודאק  – חברת המצלמות מהמובילות בעולם שפספסה את הצילום הדיגיטלי

החברה הייתה חלוצה בתחום הצילום, אך לא הבחינה בהתפתחות הטכנולוגיה לעבר הדיגיטל.

בסוף היום, המטרה היא להבין את השוק – מי הלקוח שלכם, אל מי אתם צריכים לדבר? ההבנה הזו תאפשר לכם להכיר את הלקוחות ולהגיב במהירות לשינויים בצרכים וטרנדים. בעזרת זיהוי כשלים בתהליכי השיווק והמכירות ומתן מענה נכון ומדוייק, כל עסק יכול להגיע להצלחה ולהיות רלוונטי.

אז איך עסק יכול להבין את הכשלים בתהליכי השיווק והמכירות שלו? אנו חיים בעידן המידע, וזהו הזמן המושלם להשתמש בכלים דיגיטליים כדי לזהות את הבעיות ולפתור אותן.

ייעוץ עסקי - להבין וללמוד מכשלונות העבר ייעוץ עסקי – להבין וללמוד מכשלונות העבר

 

ניתוח של דאטה בצורה יעילה

הנתונים הם המפתח. כשהעסק מסוגל לאסוף נתונים על הלקוחות, המתחרים והשוק, הוא יכול להבין טוב יותר אילו אסטרטגיות עובדות ואילו אינן.

דוגמא מהשטח

חברות גדולות כמו גוגל ופייסבוק משתמשות באנליטיקה מתקדמת כדי להבין את התנהגות המשתמשים ולהתאים את הפרסומות שלהם בהתאם.

שיפור הקשר עם הלקוח שלכם

היכרות מעמיקה עם הלקוח היא מפתח לשיווק ומכירה מוצלחים. על ידי הקשבה לצרכים, ההעדפות והתגובות של הלקוחות, ניתן להתאים את המוצר או השירות לצרכיהם.

דוגמא מהעולם האמיתי לשיפור חווית הקנייה

אמזון, לדוגמה, משתמשת במערכות מתקדמות להמלצה על מוצרים בהתאם להיסטוריית הקניות של הלקוח.

השקעה בחינוך והכשרה של עובדים

השיווק הוא תחום שבו הידע והטכנולוגיה מתקדמים בצורה מהירה. כדי להישאר רלוונטי, על העסק להשקיע בהכשרה וחינוך של הצוות שלו.

דוגמא מהשטח לחברות שעושות את זה מעולה

חברות אוטומציה של שיווק בדיגיטל (בעיקר לחברות מוצר ושירות B2B) כמו האבספוט ומרקטו מציעות קורסים והדרכות לשיווק דיגיטלי, שמטרתם להכשיר את העסקים לעבוד על הפלטפורמה שלהן ולהתמודד עם האתגרים השונים של השיווק בעידן הדיגיטלי.

3. הדרכה, הכוונה וליווי משאבי האנוש

בכל ארגון או חברה, משאבי האנוש הם המרכיב המרכזי המשפיע על ההצלחה. לכן גם בייעוץ העסקי, הגיוס, ההכשרה והשמירה על עובדים איכותיים הם האתגר הגדול ביותר של כל בעל עסק או מנהל. 

הגיוס של כוח האדם

זהן השלב הראשון בבניית הצוות. גיוס עובדים מתאימים היא משימה מורכבת הדורשת הבנה נכונה של הדרישות, תרגומן לתהליכי איתור נכונים, בחינת המועמדים והחלטה על המועמד המתאים ביותר. 

דוגמה בחברת Google, הגיוס הוא תהליך ממושך הכולל ראיונות רבים, משימות בית ובדיקות. הם מחפשים אחר המועמדים המתאימים ביותר לתרבות החברה ולדרישות התפקיד.

ההכשרה של העובדים

לאחר הגיוס, ההכשרה היא השלב הבא. הכשרה איכותית יכולה להפוך עובד חדש לעובד מועיל ויעיל בזמן קצר. לדוגמה בחברת Zappos, המתמחה במכירת נעליים באינטרנט, כל עובד חדש עובר הכשרה של שבועיים בשירות הלקוחות, גם אם התפקיד שלו אינו קשור לשירות הלקוחות. המטרה היא לגרום לעובד להכיר את הלקוחות ולהבין את צרכיהם.

למה חשוב לשמר עובדים?

השמירה על עובדים איכותיים אחרי שהם כבר בארגון הוא אתגר גדול ומורכב. השמירה על עובדים דורשת יצירת סביבה עבודה טובה, אפשרויות לצמיחה אישית והכרה בהישגים.

 

ניהול כוח אדם - החלק מתהליך ייעוץ עסקי ניהול כוח אדם – חלק מתהליך ייעוץ עסקי נכון

בחברת Netflix, לדוגמה, הם מעניקים לעובדים את החופש השנתי שהם זקוקים לו, בלי למדוד או לספור ימים, וזאת על מנת ליצור אמון ולהדגיש שהחברה סומכת על העובדים שלה.

תקשורת פתוחה מול העובדים

עובדים איכותיים רוצים להיות מעורבים. הם רוצים לדעת מה המטרות, באילו אתגרים נתקל הארגון ואילו הצלחות הוא חווה. תקשורת פתוחה ותדירה יכולה לסייע בהרגשת שייכות ועידוד העובד להישאר בארגון.

הכרה ותמיכה בעובד

הכרה בהישגים היא אמצעי חשוב להניע את העובד להצטיין. זאת יכולה להיות הכרה באופן פרטני או פומבי, ובאמצעים שונים בונוסים, מתנות וכמובן מילים טובות.

הזדמנויות לצמיחה בקריירה

עובדים איכותיים אינם רוצים להישאר במקום. הם מחפשים את ההזדמנות לצמוח מקצועית ואישית. אם הארגון מציע הכשרות, סדנאות והזדמנויות לקידום, הוא יכול להבטיח שהעובדים שלו ימשיכו להצטיין ולהישאר איתו לאורך זמן.

תרבות ארגונית חיובית

התרבות הארגונית היא מה שמגדיר את האווירה ואת עקרונות העבודה בארגון. כאשר התרבות היא חיובית, תומכת ומקדמת, העובדים מרגישים שהם חלק ממשהו גדול יותר מהם ומרגישים בנוח להביע את דעתם.

איזון בין עבודה לחיים

עובדים איכותיים רוצים להשקיע בעבודתם, אך גם לשמור על איזון בין העבודה לחיי הפרט. ארגון שמבין זאת ומציע גמישות בשעות העבודה או אפשרות לעבודה מרחוק מעניק לעובד הרגשה של כיבוד והבנה. משאבי האנוש הם ההון האמיתי של כל ארגון. הגיוס, ההכשרה והשמירה על עובדים איכותיים הם התהליכים שמביאים להצלחה אמיתית וארוכת טווח של הארגון. כל גוף או עסק שמבין את ערכם ומשקיע בהם, יכול לצפות להצלחה ולצמיחה. 

פגישת ייעוץ עסקי תרבות ארגונית חיובית עם תקשורת בריאה – חיונית להצלחה בעסק

4. ייעוץ עסקי – ניהול פיננסי נכון

ניהול פיננסי נכון ויעיל יכול להביא להצלחה וצמיחה, בעוד שניהול לא מדויק או חסר, עלול להביא לקריסה פיננסית.

ההכנסות בעסק

ההכנסות הן המנוע של העסק. יש לדעת מאיפה הכסף מגיע ואיך אפשר להגביר את זרמי ההכנסות.

דוגמה מהעולם האמיתי – חנות קטנה שמוכרת בגדים החליטה להקים אתר מכירות אונליין. האתר הפך למקור ההכנסה הראשי של החנות והחנות הכפילה את מחזור המכירות שלה בתקופה קצרה.

ההוצאות בעסק

סעיף ההוצאות הוא אחד המשתנים המרכזיים בניהול הפיננסי. כדי לנהל עסק ברווחיות, יש לשלוט ולשמור על ההוצאות.

לדוגמה – חברת תחבורה גדולה אשר החליטה לבחון ולצמצם את סעיף הוצאות הדלק שלה. על ידי שילוב רכבים חשמליים והיברידיים במקביל להכנסת מערכות ניטור מתקדמות, אופטימיזציה של מסלולי נסיעה, שינוי שעות הפעילות היכן שניתן (שינוע בלילה במקום במהלך היום בפקקים) ועוד, היא הצליחה לחסוך מיליוני ש"ח בשנה.

תזרים המזומנים

תזרים מזומנים חיובי הוא חיוני להמשך הפעילות. אם העסק אינו מסוגל לגבות בזמן או לשלם לספקים, הוא עלול להיכנס לבעיות. לדוגמה – חברת קייטרינג בתל אביב נתקלה בבעיות תזרים מזומנים בשל העיכובים בגביית כספים מלקוחות. היא החליטה להקים מערכת גבייה אוטומטית ובזכותה שיפרה את תזרים המזומנים שלה.

ניהול התקציב בעסק

כל עסק, בין אם הוא קטן או גדול, צריך להגדיר תקציב לפעילותו. התקציב מאפשר לעסק לקבוע מראש את היקף ההוצאות, את צפי ההכנסות ואילו השקעות הוא מתכנן לבצע. דוגמה מהעולם האמיתי: חברת טכנולוגיה בונה תקציב שנתי הכולל הוצאות לפיתוח מוצרים חדשים, שיווק, הכשרות ומשכורות. התקציב הזה מכווין את החברה לאורך כל השנה ומסייע לה בהגעה למטרותיה.

ניתוח רווח והפסד

זהו כלי ניהולי פיננסי המראה באופן ברור את ההכנסות וההוצאות של העסק ובכך מאפשר לבעל העסק להבין את התמונה הכללית של מצב העסק. דוגמה – מסעדה בתל אביב ערכה ניתוח של רווח והפסד לרבעון וגילתה שיש לה הוצאות חריגות במיוחד בסעיף חשמל. היא החליטה להשקיע במערכת חשמל חסכונית ובכך חסכה אלפי ש"ח בשנה הבאה.

הבנת הערך הניתן ללקוח

כאשר העסק מצליח להוסיף ערך ללקוח, הוא יכול להגביר את ההכנסות שלו. לדוגמא חנות ספרים מציעה ללקוחותיה ערבי קריאה חינמיים ובכך מגבירה את מספר הלקוחות הקבועים ואת המכירות.

אופטימיזציה של המזומנים

כאשר הכספים בעסק מנוהלים בצורה יעילה, העסק יכול להתרחב ולגדול באופן בריא. לדוגמא סדנת תיקון רכבים המחליטה להשקיע את הכספים העודפים שלה בהשקעות כדי להביא לגידול בפעילות העסקית.

מתן כלים להגדלת המכירות

המכירה היא ללא ספק המכנה המשותף לכל עסק, בין אם מדובר בעסק קטן או בתעשייה גדולה. כל בעל עסק יודע שהמכירה היא המנוע המניע את העסק קדימה, ולכן היא צריכה להיות מנוהלת באמצעות כלים, אסטרטגיות וטכניקות מיוחדות.

ייעוץ עסקי - 5 סימנים שאת.ה מנהל את הכסף שלך בעסק נכון ייעוץ עסקי – 5 סימנים שאת.ה מנהל את הכסף שלך בעסק נכון

 

5. ייעוץ עסקי – אסטרטגיות להגברת המכירות

מכירה משלימה – מוצרי קופה

אחת האסטרטגיות הנפוצות בעולם המכירות היא המכירה המשלימה. כאשר לקוח קונה מוצר או שירות, המוכר מציע לו מוצרים נוספים שיכולים להתאים לו. לדוגמא שירותי גרירה בביטוח הרכב, סוללות סמוך לקופה בסופר פארם, מסעדות המציעות קינוח או קפה לאחר הארוחה.

מכירה באמצעות חוויית לקוח 

חובה לראות במכירה חוויה המספקת ערך ללקוח, ולא רק עסקה פיננסית. לדוגמא ״אפל״, שבנתה את חנויות האפל סטור כחנויות חוויתיות מעוצבות לעילא בהם הלקוחות יכולים לחוות את המוצרים ולקבל שירות, כפי שמוסבר בסרטון זה.

כאשר אתה נכנס לחנות של אפל, הם משתמשים בטכניקות פסיכולוגיות כדי לוודא שתקנה מוצר לפני שתעזוב. המחשבים הניידים מופנים בזווית מסוימת כך שתצטרך לגעת בהם ולשנות את הזווית – טכניקה המגבירה את התחושה שהמוצר כבר שייך לך. 

העובדים לא נוגעים במוצרים כאשר הלקוחות בודקים אותם. החנות עצמה מעוצבת בצורה שלא תרגיש שאתה בחנות, אלא במקום חוויתי. אין קופות תשלום גלויות, והכל מתבצע באמצעות אייפדים. המחירים אינם בולטים ואין שלטים על מבצעים או הנחות. חנויות מעוצבות באופן שיגרום לך להרגיש חשוב. העובדים מתייחסים ללקוחות בצורה חמה ואישית ומנסים ליצור קשר אמיתי. בהדרכת העובדים ניתן דגש על ספר הוראות הכולל מילים אסורות וטכניקות להצגת המוצרים באופן חיובי. 

שילוב בין מכירה אישית למכירה דיגיטלית 

השילוב ביניהם מאפשר הגעה לקהל יעד רחב יותר. לדוגמא חברות המשווקות את מוצריהן באמצעות אתרי אינטרנט וגם דרך סוכני מכירות אישיים.

טכניקות להגברת המכירות

טכניקת ה"FOMO" (פחד מלהחמיץ) היא אחת מאסטרטגיות השיווק הפופולריות ביותר בעולם הייעוץ העסקי בכלל והשיווק הדיגיטלי והצריכה המודרנית בפרט. הטכניקה מתבססת על נטייתו הטבעית של האדם לא לרצות להחמיץ דבר, במיוחד כאשר מדובר בהזדמנות ייחודית או במציאה שמתגלה רק לזמן קצר. הרגשה זו יכולה להדהד בתודעה ולהוביל לקבלת החלטות מהירה, לעיתים גם אינטואיטיבית, ללא התבוננות עמוקה.

דוגמאות לשימוש בטכניקת FOMO

  1. אירועים בלעדיים הזמנות לאירוע שמספר המוזמנים אליו מוגבל, כך שמי שיקבל הזמנה ירגיש שהוא חלק מקבוצה בלעדית.
  2. זמן מוגבל מבצעים מוגבלים לשעות מסוימות או ימים מסוימים, כאשר הלקוח יודע שאם לא יפעל מהר, ההזדמנות תחמוק ממנו.
  3. כמות מוגבלת מוצרים שהם במלאי מוגבל וכאשר הם נגמרים, הם לא יחזרו למלאי.
  4. תגובות של אנשים אחרים הצגת חוות דעת של לקוחות אחרים שכבר רכשו את המוצר או השתתפו באירוע, מה שיוצר תחושה של "כולם כבר שם, אני היחיד שלא".
  5. התראות בזמן אמת התראות שמספרות ללקוח כמה אנשים צופים במוצר כרגע, כמה כבר רכשו אותו וכמה יחידות נותרו במלאי.

הטכניקה מצליחה להגביר את רמת המעורבות וההתחייבות של הלקוח, ולעיתים לקשר אותו למותג בצורה עמוקה יותר. עם זאת, חשוב להשתמש בטכניקה באופן שקול, כדי לא ליצור תחושת תוקפנות או לחצים מיותרים אצל הלקוח.

שימוש ב-storytelling – ״מה הסיפור של המותג״

השימוש בטכניקת ה-storytelling, או בעברית סיפור סיפורים, הוא אחת הדרכים העיקריות ליצירת קשר עמוק ומשמעותי עם הלקוח, באמצעות מעורבות רגשית. הסיפור האישי של המותג או המוצר מספק הבנה של הערכים, התרבות והמטרה של החברה. הוא מסייע להצגת החברה לא רק כאובייקט עסקי אלא גם כגוף "חי" עם אופי, נפש ותוכן.

שימוש ב-storytelling - ״מה הסיפור של המותג״ שימוש ב-storytelling – לקחת זמן ולנסח, מה הסיפור של ״המותג״ שלי?

 

דוגמאות מהעולם האמיתי

  • חברת Apple – הסיפור של סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק, המייסדים, שהתחילו את דרכם בחניית המכוניות של הוריו של ג'ובס, והפכו את Apple לאחת החברות הגדולות בעולם.
  • חברת Tesla – הסיפור של אילון מאסק, שהקדיש את חייו למשימות שינוי העולם, החל במכוניות החשמליות והמשיכה לחלל החיצוני.
  • חברת Starbucks – המייסד הווארד שולץ שחלם על יצירת מקום בו האנשים יוכלו להיות יחד, לשתות קפה ולהרגיש בבית. החברה הפכה לרשת הקפה הגדולה בעולם תוך שמירה על הרעיון המקורי של "הסלון השלישי" – לא הבית ולא העבודה, אלא מקום שלישי להתכנס בו.


השימוש ב-storytelling מסייע לחברות לבדל את עצמן מהמתחרים, ליצור זיקה רגשית עם הלקוחות ולהעמיק את המחויבות של הלקוחות למותג. זהו כלי חזק במיוחד בעידן שבו הצריכה היא לא רק פונקציונלית אלא גם אמוציונלית ואידיאולוגית.

כלים להעלאת מחזור המכירות

בתהליך ייעוץ עסקי, ההתמקדות בהגברת המכירות היא לא רק ביצירת מוצר או שירות איכותי, אלא גם בהבנה נכונה של הלקוח, הצורך שלו והתקשורת איתו. לכך ישנם מגוון כלים המגיבים לצרכים השונים של החברות

מערכות CRM (ניהול קשרי לקוחות) 

מערכות אלו מסייעות לחברה לנהל את הקשר עם הלקוחות שלה באופן מסודר, ממוקד ומרכזי. הן מאפשרות צפייה בהיסטוריית הקשר עם הלקוח, ביצוע חיובים, ניהול פניות ועוד.

Salesforce היא מערכת CRM מובילה המסייעת לחברות לנהל את יחסי הלקוחות שלהם, בעוד HubSpot היא מערכת המשלבת CRM עם כלי אינבאונד מרקטינג. פלטפורמות שיווק אוטומטי אלו מאפשרות שליטה אוטומטית במסרים בקמפיינים שונים שהחברה שולחת ללקוחותיה, דרך התוכנה ניתן לבנות פניות בצורה אוטומטית ולהגיע לקהל הנכון בזמן הנכון.

דוגמאות נוספות – Mailchimp הוא כלי שיווק אוטומטי המתמקד בשליחת דוא"לים, בעוד ActiveCampaign מציעה פתרונות לאוטומציה של השיווק בערוצים רבים. 

אנליטיקה וניתוח נתונים – לעיתים החוליה החסרה

כלים אלו הם העיניים של החברה בדיגיטל. הם מספקים מידע על הביצועים, התנהגות המשתמשים, מקורות התנועה ועוד. המידע מאפשר לקבל החלטות מבוססות נתונים.

Google Analytics הוא כלי אנליטיקה חינמי המספק תובנות על תנועת המשתמשים באתר, בעוד Mixpanel מציעה אנליטיקה מתקדמת למידול התנהגות המשתמש באפליקציות ובאתרים.

ייעוץ עסקי – הבנת שלבי מסע הלקוח

6. הגדרת תהליך לשיפור רווחיות

מה מטרת העסק? מהם המדדים הכי חשובים כדי להבין שאנחנו בדרך להשגת המטרה? רווחיות היא אולי ״המדד״, המדד העיקרי להצלחת כל עסק. הרווחיות היא הפער בין הכנסה להוצאה והיא מייצגת את היכולת של העסק להמשיך ולפעול בצורה בריאה ויציבה. אז כיצד אפשר לשפר את הרווחיות? הנה כמה אסטרטגיות חשובות:

אסטרטגיות לשיפור הרווחיות

הגדלת ההכנסות שלכם וחדירה לשווקים חדשים

הגברת המכירות, הרחבת השוק או פתיחת שווקים חדשים.לדוגמה חברת "אפל" החליטה להיכנס לשוק השעונים עם השעון החכם שלה, "Apple Watch", מה שהוביל להגברת הכנסות. נפרט על כמה מרכיבים מרכזיים של החלטה זו:

התרחבות לשווקים חדשים

הכניסה לשוק השעונים החכמים העניקה לאפל הזדמנות להגדיל את ההכנסות שלה ממקור שונה וחדש.

חדשנות וטכנולוגיה

Apple Watch הציע שילוב של טכנולוגיה חדשנית ועיצוב אלגנטי, שמשך מאד קונים המחפשים שעון חכם בעל פונקציונליות רחבה.

קישוריות מובנית עם מוצרים קיימים

ה-Apple Watch מתממשק עם מוצרים אחרים של אפל, כגון iPhone, מקבוק, איירפודס ועוד, ומאפשר לקונים חוויה משולבת ומספקת ערך מוסף משמעותי מאוד למשתמשים קיימים של אפל.

הגברת המודעות והנראות בשוק

השעון החכם של אפל הפך להיות אחד המוצרים המובילים בקטגוריה זו, וכך גם סייע לחברה להגדיל את נראותה ומעמדה בשוק הטכנולוגיה. בסך הכל, הכניסה של אפל לשוק השעונים החכמים עם ה-Apple Watch הייתה בחירה אסטרטגית שהובילה להגדלת ההכנסות עבור החברה וסיפקה לה גם את האפשרות להראות חדשנות ולהמשיך ולהתמקד בפיתוח מוצרים חדשים ומרגשים.

הקטנת הוצאות שוטפות

האסטרטגיה הכי פשוטה והכי ברורה. כשמדובר בהקטנת הוצאות, המטרה היא להפחית את ההוצאות הקבועות והמשתנות של העסק. לדוגמה חברת משקאות, החליטה להתמודד עם האתגרים הכלכליים בצורה חדשנית ומתקדמת. במטרה לשמר את עמדתה המובילה בשוק ולהגביר את רווחיות החברה, החליטה ההנהלה להקטין את ההוצאות. אחת האסטרטגיות העיקריות שנבחרה הייתה אוטומציה של תהליכים בכל שלבי הייצור.

באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ובמערכות אוטומטיות, הצליחה החברה לקצר את זמני הייצור, להפחית את כמות הטעויות בתהליך ולשפר את איכות המוצר הסופי. בנוסף, הוחלט לבצע חידושים בצורת האריזה ובמכונות הייצור כך שיהיו יעילים יותר וידרשו פחות חומרי גלם.

הפחתת עלויות הייצור אמנם הייתה חלק בלתי נפרד מהתהליך, אך החברה הבינה שהיא צריכה לשמר את האיכות הגבוהה של המוצר שלה. על כן, הושקעו גם משאבים בבדיקות איכות חמורות ובפיתוח טכנולוגיות חדשניות שיאפשרו לחברה להציע לצרכנים מוצר באיכות הגבוהה המסורתית, אך בעלויות נמוכות יותר.

שיפור התהליכים הארגוניים

אפשר לשפר את הרווחיות על ידי הפעלה יעילה יותר של המשאבים הקיימים. לדוגמה – חברת "טויוטה" הצליחה לשפר את הרווחיות שלה באמצעות הטכניקה הידועה בשם "Lean Manufacturing", או "ייצור רזה", גישה שפותחה ביפן וידועה גם בשם The Toyota Way או  Toyota Production System. מטרת הגישה היא למקסם את הערך שהעסק מספק ללקוחותיו תוך הפחתת בזבוזים לכדי המינימום הנדרש במהלך תהליכי הייצור.

המטרה – הפחתת בזבוזים

המטרה העיקרית של "Lean Manufacturing" היא זיהוי והפחתת שמונה סוגים של בזבוזים הנקראים "Muda" ביפנית (בזבוז או Muda מוגדר כפעולה שצורכת משאבים אך לא מייצרת ערך ללקוח ולכן הלקוח אינו מוכן לשלם עבורה). אלו כוללים המתנה, מלאי, שינוע, עיבוד יתר, ייצור יתר, עובדים שלא מופעלים נכון, תנועה ושגיאות.

ללמוד מהיעילות היפנית – קייזן Kaizen

אחד הכלים החשובים בגישה זו הוא "Kaizen", שמשמעותו "שיפור מתמיד". זהו לא פרויקט בזמן מוגבל, אלא תרבות של שיפור מתמיד בתהליכים.

ההתפשטות של הגישה

במהלך השנים, הגישה התפשטה מעבר לתעשיית הרכב היפנית והיוותה השראה לחברות ברחבי העולם בתחומים שונים, כולל שירותים, בריאות ועוד.

 7. כלים לשיפור הרווחיות

ניתוח הכנסות והוצאות 

כלי זה מספק תמונה ברורה של ההכנסות וההוצאות, ומאפשר לזהות את האזורים בהם אפשר לבצע שיפורים.

ניהול מלאי יעיל 

המלאי הוא אחד הגורמים העיקריים להוצאות. באמצעות כלים מתקדמים, אפשר להפחית את ההוצאות הקשורות למלאי, לנהל אותו נכון יותר ולהגיב מהר לשינויים בשוק ובביקוש למוצר.

ניתוח אסטרטגי (SWOT) 

כלי זה מספק תמונה ברורה של היתרונות, החסרונות, ההזדמנויות והאיומים של העסק / המוצר או השירות, ומאפשר לקבל החלטות מבוססות ניתוח מושכל ולא רק מתחושות בטן.

הבנת השוק והלקוחות  – זיהוי הצרכים והרצונות של הלקוחות הם המפתח להגברת המכירות והרווחיות. אם אנו מבינים את הלקוחות שלנו, אנו יכולים להתאים את המוצרים או השירותים שלנו בהתאם.

השקעה בחדשנות בימינו, השוק העסקי בכל תחום הוא דינאמי ובו שינויים תדירים. חדשנות היא המפתח להשארת העסק בחזית התחום והבלטה למול המתחרים.

שיפור היכולות התוך-ארגוניות כשהמטרה היא שיפור הרווחיות, יש לבחון את התהליכים הפנימיים של העסק ולזהות איפה ישנן דליפות של משאבים או בזבוזי זמן.

8. בחינת אסטרטגיה להרחבת או צמצום העסק

עסקים אינם יציבים בטבעם; הם גדלים, מתפתחים ומשתנים כאשר השוק והסביבה בהם הם פועלים משתנים. במהלך חיי העסק, עשוי להתעורר צורך מהשוק עצמו או מהחברה להתרחב או לצמצם. 

הגדרת הבעיה

בזמנים מסוימים, בין אם מדובר במצב בו העסק גדל מעבר ליכולתו או במצב בו הוא אינו מצליח להגיע ליעדיו, יש צורך לשקול הרחבה או צמצום. לדוגמא חברת "Toys R Us", שהייתה רשת חנויות הצעצועים הכי גדולה בעולם, נתקלה בקשיים כאשר האינטרנט והקנייה באונליין התחילו להתפשט. במקום להתרחב ולהקים יותר חנויות, הייתה להם הזדמנות לצמצם ולהתמקד במכירה אונליין.

תהליך ההחלטה

  • איתור הבעיה – הפער בין היכולת הנוכחית לבין היעדים.
  • ניתוח המצב – בחינת הפרמטרים הכלכליים, שוק המטרה, המתחרים והמשאבים הקיימים.
  • בחינת אפשרויות – התרחבות, צמצום או שמירה על המצב הנוכחי.
  • החלטה על פי נתונים – בחינת הנתונים, הסטטיסטיקות והמגבלות.

9. זיהוי סיכונים

כל עסק מתמודד עם סיכונים שונים. הסיכונים האלה יכולים להגיע ממגבלות פנימיות או מאתגרים חיצוניים, והם דורשים ייעוץ מקצועי לשם זיהויים וניהולם. בואו נסקור מעט את תהליך זיהוי הסיכונים.

הגדרת סיכון בעסקים

סיכון הוא אירוע או תהליך שיכול להשפיע באופן שלילי על היכולת של העסק להשיג את מטרותיו. יש מגוון רחב מאוד של סיכונים – בינהם סיכון פיננסי, טכנולוגי, שיווקי משפטי ועוד ועד.

כלים לזיהוי סיכונים

כדי להתמודד עם סיכונים, יש לזהותם תחילה. דוגמאות לכלים לזיהוי סיכונים:

  1. ניתוח SWOT – זיהוי האיומים וההזדמנויות בסביבה החיצונית והמגבלות והיתרונות הפנימיים.
  2. מטריצת סיכון – הערכה של הסיכונים לפי ההשפעה שלהם והסיכוי שיקרו.
 
דוגמאות:
  • תעופה – חברות תעופה נתקלות בסיכונים רבים, כולל סיכונים טכנולוגיים, מזג אוויר וסיכונים משפטיים. לדוגמה, חברת "בואינג" נתקלה בסיכונים מהותיים לאחר התרסקות ה-737 MAX, שהובילו להשעיה מרובה של הטיסות.
  • טכנולוגיה – חברות טכנולוגיה נתקלות בסיכונים טכנולוגיים, תחרותיים ומשפטיים. לדוגמה, פרשת "קיימברידג' אנליטיקה" בה נחשף מידע אישי של משתמשי פייסבוק ללא הסכמתם.
  • רכב – תעשיית הרכב מתמודדת עם סיכונים רבים בינהם טכנולוגיים ובטיחותיים. לדוגמה, חברת "פולקסווגן" נתקלה בפרשת הגזים, שהובילה לקנסות ולפגיעה במוניטין.

כלים לניהול סיכונים

לאחר הזיהוי, במהלך ייעוץ עסקי מתאים, המטרה היא לנהל את הסיכונים. כאן נכנסים הכלים/שלבים הבאים:

  1. הפחתת הסיכון – נקיטת אמצעים להפחתת הסיכון.
  2. העברת הסיכון – כמו ביטוח.
  3. התמודדות עם הסיכון – הכנה וגיוון.
  4. התעלמות מהסיכון – במקרה שהסיכון נמוך.
 
שלבי ניהול סיכונים שלבי ניהול סיכונים

10. הגדרת תהליכי צמיחה

הצמיחה אינה מתייחסת רק להגברת הרווח או ההכנסה, אלא גם להרחבת השוק, לזיקה עם לקוחות חדשים ולקידמה טכנולוגית; זוהי התרחבות או הגברת הפעילות העסקית. הצמיחה יכולה להיות כמותית, כלומר הגברת מספר המכירות או ההכנסה, או איכותית, כלומר שיפור באיכות המוצר או השירות שהעסק מספק או שיפור ושדרוג סוגי הלקוחות איתם העסק פועל.

אסטרטגיות צמיחה

אחת האסטרטגיות הראשונות היא הרחבת השוק. זהו תהליך בו העסק (הבעלים או המנהלים) מחליט להיכנס לשווקים חדשים או להגיע לקהלי מטרה שונים. הרחבת השוק יכולה להיות גיאוגרפית, כלומר חדירה לאזורים או מדינות חדשות, או דמוגרפית, כלומר פנייה לקהלי מטרה שונים.

אסטרטגיה נוספת היא צמיחה אורגנית. במקום לרכוש עסקים אחרים או להתרחב באמצעות פוזיציות, העסק מתמקד בהגברת הפעילות הקיימת שלו. התמקדות בשיפור המוצרים הקיימים, שיפור איכות השירות והגברת היעילות היא דרך אופטימלית לצמיחה אורגנית.

כלי הצמיחה הם הכלים אשר עוזרים לעסק להגשים את האסטרטגיות השונות. כלים אלו יכולים להיות טכנולוגיים, כמו תוכנות ניהול מכירות, או אנושיים, כמו הכשרות והדרכות לעובדים.

התמודדות עם אתגרי הצמיחה

כל תהליך ייעוץ עסקי הממוקד בצמיחה מביא אתו גם אתגרים משלו. העסק עשוי להתמודד עם תחרות מוגברת, בעיות תזרים מזומנים או אתגרים אנושיים. המפתח הוא לזהות ולהעריך את האתגרים מראש ולהכין את העסק להתמודדות איתם.

11. מתן כלים לניהול זמן

לפני שנתחיל לדבר על כלים וטכניקות, חובה להתמקד בחשיבות ניהול הזמן בעסק. הזמן הוא המשאב המוגבל ביותר שיש לך. לכל מנהל יש זמן מוגדר ביום לניהול הפעילות העסקית. ניצול נכון ויעיל של זמן זה יביא לשיפור בתוצאות העסקיות, להגברת הרווחים ולשיפור בביצועים.

כלים לניהול הזמן

לוח שנה דיגיטלי – השתמש בלוח שנה כמו אפל, , אאוטלוק, גוגל קלנדר או קלנדלי לתיאום ותזמון פגישות, דדליינים ומשימות. כך תוכל להיות מאורגן ולוודא שאתה לא מפספס משהו.

רשימות משימות – יצירת רשימות משימות יומיות, שבועיות או חודשיות יכולה לעזור לך לזהות את המשימות החיוניות ולוודא שאתה מקדם אותן.

טכניקת פומודורו – טכניקה זו מציעה לעבוד במשך 25 דקות ולקחת הפסקה של 5 דקות. זה יכול לעזור למנוע עייפות ולשמור על רמת התמקדות גבוהה.

בנוסף, כלים לניהול משימות כמו Trello או Asana, יכולים לעזור לך לנהל את המשימות שלך בצורה מסודרת.

טכניקות לניהול זמן

  1. התחל עם המשימה הקשה ביותר בחר את המשימה הקשה והחשובה ביותר והתחל איתה. כשתסיים אותה, המשימות הבאות יהיו פחות "מפחידות" ומעמיסות.
  2. הגבלת הפרעות כבה התראות, נטרל מסיחים, הפעל מצב לא להפריע והגבל את הגישה של העובדים אלייך בזמן שאתה עובד.
  3. קבע זמנים לבדיקת הודעות וואטסאפ, הודעות סמס, סלאק והאימייל במקום לבדוק וואטסאפ, הודעות סמס, סלאק והאימייל כל הזמן, קבע זמנים מסוימים במהלך היום לכך.
 

ללמוד לנהל את הזמן נכון - כחלק מהתהליך ייעוץ עסקי ללמוד לנהל את הזמן נכון – כחלק מתהליך ייעוץ עסקי

12. הגדרת תהליכי ניהול משימות

המשמעות של ניהול משימות בעסקים

ניהול משימות הוא התהליך שבו מתוכננות, מוקצאות, מבוצעות ומנוטרות המשימות השונות בעסק. המטרה היא להבטיח שהמשימות מתבצעות בצורה הכי יעילה ומסודרת, ללא דחיינות, כך שהעסק יכול להגיע למטרותיו.

הכלים לניהול משימות

ישנם מגוון כלים שיכולים לסייע בניהול המשימות השונות בעסק:

תוכנות ניהול משימות: כאמור לעיל, ישנם מגוון תוכנות המספקות פתרונות מקיפים לניהול המשימות השונות בעסק. התוכנות אלו מאפשרות לתכנן, להקצות, לבצע ולנטר את המשימות בצורה מאורגנת.

לוחות הזמנים: הם כלים פשוטים אך יעילים לתכנון וביצוע המשימות השונות.

טכניקות ניהול זמן: כמו טכניקת Pomodoro או טכניקת Two-Minute Rule. מומלץ גם להשתמש בכלים המורידים עומס אדמיניסטרטיבי ומאפשרים אוטומציה של משימות כמו Zapier, IFTTT או קלנדלי.

הגדרת יעדים ומטרות בשיטת SMART: מספקת מסגרת להגדרת המשימות בצורה ברורה וממוקדת.

 

היתרונות בניהול מאורגן של משימות 

  1. יעילות: כאשר המשימות מתוכננות ומאורגנות בצורה טובה, הן מתבצעות בצורה הכי יעילה.
  2. חסכון בזמן: ניהול משימות מאורגן מונע חפיפות מיותרות ומבטיח שהמשימות מתבצעות בצורה הכי מהירה.
  3. ביצועי משימה מושלמים: המשימות מתבצעות בצורה הכי טובה כאשר הן מתוכננות ומאורגנות.
  4. רגישות לשינויים: כאשר המשימות מאורגנות, יש אפשרות להתמודד עם שינויים ולהתאים את המשימות למצב הנוכחי.

13. הקניית כלים לקבלת החלטות מושכלות

מהי החלטה מושכלת?

החלטה מושכלת היא החלטה שנלקחת לאחר התבוננות וניתוח מעמיק של כל המידע הזמין, תוך בחינת הסיכונים וההזדמנויות. היא מתבססת על מחשבה אנליטית ולא רק על הרגש או האינטואיציה.

הכלים לקבלת החלטה מושכלת

ניתוח נתונים לקבלת החלטה

בעידן הדיגיטלי, אנו מוצפים במידע מכל כיוון. כלים שונים כמו תוכנות אנליטיקה מתקדמות מספקות תובנות מעמיקות המסייעות בהבנת המציאות ובקבלת החלטות מבוססות מידע.

תרגול מקרים שעלולים להתרחש בשטח

הפעלת סימולציות של מצבים שונים עשויה לעזור בהבנת התוצאות האפשריות לכל החלטה.

הכוונה מיועצים ומומחים לתחום

לעיתים קרובות, ישנם מומחים בתחומים מסוימים המספקים הדרכה לקבלת החלטות מנומקות.

פידבק מהסובבים אותנו

לדבר עם צוות העבודה, השותפים או עם יועצים מקצועיים יכול לספק תובנות חדשות ולעזור לקבל החלטה מתוך מגוון עמדות.

טכניקות תוך-מודעות

טכניקות כמו מדיטציה או רגעי שקט יכולים לעזור לצלול לתוך התודעה שלנו ולבחון את ההחלטה מזווית שונה.

המציאות העסקית

בעולם העסקים, ההחלטות שאנו מקבלים יכולות להשפיע על כל אספקט של העסק – מהמשאבים האנושיים ועד לפיננסים. ההבנה הנכונה של המציאות, ביחד עם הכלים הנכונים, היא המפתח לקבלת החלטות מושכלות.

קבלת החלטות מושכלת היא לא רק כלי, אלא יכולת שניתן לפתח. 

בעזרת הכלים הנכונים והבחינה המתמדת אל תוצאות ההחלטות, כל בעל עסק יכול להגיע להחלטות אשר יביאו לו הצלחה וצמיחה.

ללמוד לקבל פידבק מיועץ עסקי

14. בחינת תהליכי התמודדות עם אתגרים

כל עסק נתקל באתגרים במהלך הפעילות שלו. אתגרים אלו יכולים להגיע מכיוונים שונים: המתחרים בשוק, שינויים בטכנולוגיה, בעיות בניהול ההון האנושי ועוד. חלק מהאתגרים ניתן לתכנן ולהתכונן להם מראש, אך חלקם מגיעים באופן בלתי צפוי. התמודדות עם אתגרים אלו באופן יעיל ומקצועי היא מפתח להצלחה הממושכת של העסק.

מהו אתגר בהגדרתו?

אתגר הוא מצב או מכשול שדורש מאיתנו להתמודד ולהגיב באופן שאיננו רגילים אליו. בעסקים, אתגר יכול להיות כל מצב שמטריד את הפעילות הרגילה, דורש עצירה לחשיבה, שינוי באסטרטגיה או במהלך הפעולה או שמסכן את היציבות הכלכלית של העסק.

דוגמאות לאתגרים בעסקים

  • שינויים בסביבת המתחרים – הכנסת מוצר חדש לשוק או שינוי במחירים של המתחרים.
  • תקלות טכנולוגיות – תקלות באתר האינטרנט, במערכת המידע או בכלי עבודה אחר.
  • בעיות בצוות העובדים – פרישות של עובד מפתח, בעיות בין עובדים, חוסר במיומנויות מסוימות.
  • שינויים בחוקים ובתקנות – החמרה או הקלה של תקנות, השפעות מס, חוקי עבודה ועוד.

 

התמודדות עם האתגרים

התמודדות עם אתגרים היא לא משימה פשוטה, אך עם הכלים הנכונים, המחוייבות להצלחה וההכנה המתאימה, ניתן להתמודד עם רוב האתגרים באופן יעיל.

  1. ניתוח האתגר – הבנה מעמיקה של האתגר, מקורותיו, המרכיבים המעורבים וההשפעות האפשריות.
  2. פיתוח אסטרטגיות – עבודה על מספר אסטרטגיות אפשריות להתמודדות עם האתגר.
  3. בחינת התוצאות הצפויות – הערכה של התוצאות הצפויות מכל אסטרטגיה, כולל היתרונות, החסרונות והסיכונים.
  4. החלטה ויישום – בחירה באסטרטגיה המתאימה ויישומה בפועל.
  5. מעקב והערכה – בדיקה שוטפת של ההתקדמות, התאמות (אם נדרשות), ולמידה מההצלחות והכשלונות.
 

התמודדות עם אתגרים עם יועץ עסקי ״יש לנו הר לטפס עליו״ – בתהליך עם יועץ עסקי נלמד להתמודד עם האתגרים ולנצח

15. פיתוח אסטרטגיה עסקית

האסטרטגיה העסקית היא למעשה מפת הדרכים של כל עסק. היא מגדירה את המטרות הגדולות, הכיוונים והכללים הבסיסיים המנחים את העסק. בואו נבחן יחד את החשיבות של פיתוח אסטרטגיה עסקית נכונה ואיך היועץ העסקי יכול לעזור בכך.

מהו אסטרטגיה עסקית?

אסטרטגיה עסקית היא תהליך המבוסס על אנליזה מעמיקה של השוק, המתחרים, הלקוחות והמשאבים הקיימים בעסק. האסטרטגיה מתבססת על נקודת המוצא בה נמצא העסק (לרוב באמצעות מודל SWOT), מייצרת  הגדרה חדה וברורה של המטרות הגדולות (What are) אלהן מכוון העסק ומשפיעה על הטקטיקה להשגתן (How To). היא צריכה להיות ברורה וכתובה ולהיבחן מעת לעת.

למה זה כל כך חשוב?

ללא אסטרטגיה עסקית מוגדרת, העסק יתמודד עם בעיות של פיזור ובזבוז משאבים, אי יעילות ואי התאמה לשוק. באמצעות אסטרטגיה מוגדרת, העסק מקבל מסגרת לקבלת החלטות וביצוע פעולות באופן יעיל וממוקד.

התפקיד של היועץ העסקי – אלדר יועצים

היועץ העסקי הוא המומחה שיכול לסייע לעסק בבניית או שדרוג האסטרטגיה העסקית שלו. הוא יבצע יחד איתכם אנליזה מעמיקה של השוק, יזהה את ההזדמנויות והאתגרים ויספק כלים להתמודדות עימם.

שלבי פיתוח האסטרטגיה

 

  1. לימוד המצב הנוכחי: הבנת המצב הכלכלי, השוק, המתחרים והמשאבים הקיימים ועוד.
  2. הגדרת המטרות: אילו מטרות העסק מנסה להשיג בטווח הקצר, הבינוני והארוך.
  3. בחינת האפשרויות: אילו אפשרויות קיימות לעסק כדי להשיג את המטרות.
  4. בחינת הסיכונים: הגדרה של הסיכונים האפשריים והכנת תוכניות מיגון.
  5. בניית האסטרטגיה: הגדרת האסטרטגיה המפורטת בהתאם לאנליזות והמסקנות.
  6. פיתוח הטקטיקה והכוונה לביצועה: הפעלת האסטרטגיה בפועל ומעקב אחר התוצאות.
  7. התאמה: התאמות בהתאם לתוצאות והשתנות המצב בשוק.


האסטרטגיה העסקית היא המפתח להצלחה ולצמיחה. היא מספקת לבעלי העסק את הכלים הנדרשים להתמודדות עם האתגרים השונים, לקבלת החלטות מושכלות ולהבטחת יעילות ורווחיות.

אלדר יועצים – ייעוץ עסקי

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח יותר מבלי להיות תלויים בנו.

אנו מציעים שירותי ליווי עסקי, מנטורינג, פגישות הדרכה וייעוץ עסקי, בזמן ובמקום שנוח לכם ותהליכים שתפורים לפי מידותיכם (תקציב, השקפה ניהולית וזמן שבחרתם להשקיע בנושא).

למה לבחור בנו?

נהיה זמינים עבורך, נלמד את העסק שלך, נקשיב, נאזין ונשאל שאלות.

בתהליך ייעוץ עסקי נכון, נזהה את הבעיות, הגלויות והנסתרות ונציע פתרונות.

לא נמציא עבורך את הגלגל מחדש. ניתן לך כלים פשוטים, מדויקים ומקצועיים המתאימים בדיוק לעסק שלך.
נייעץ, נלווה, נחנוך ונדריך אותך מבלי לזרוק אותך למים עמוקים.
נהייה מחויבים לתוצאות.

דברו איתנו. עכשיו.

0722-616363     או לנייד של איל      052-3588322

יצירת קשר מהירה

לקבלת עצה או יצירת קשר השאירו פרטים

פגישת היכרות

לקביעת פגישת היכרות לחצו כאן

דילוג לתוכן