אם אתם עסק קטן או בינוני, כנראה לא נערכתם מראש למצב ירידה דרסטית בהכנסות. אבל זה לא אומר שצריך לוותר.
להמשך קריאה של המאמר המלא שכתבתי והתפרסם בכלכליסט, לחצו כאן
אז מה עושים?
עסקים קטנים הם הבסיס לכלכלה העולמית, והם מהווים כ-99% מכלל העסקים בעולם. עם זאת, עסקים קטנים גם פגיעים יותר לקשיים כלכליים מאשר עסקים גדולים. אחת הבעיות העיקריות שעסקים קטנים נתקלים בהן היא ירידה בהכנסות.
ירידה בהכנסות יכולה להיגרם ממגוון סיבות, כגון:
- משבר כלכלי
- תחרות מוגברת
- שינוי ברגולציה
- מלחמה או אסון טבע
- ניהול כושל
כשעסק קטן חווה ירידה בהכנסות, הוא עלול להיכנס לקשיים כלכליים חמורים, ואף להיסגר.
ישנם מספר תהליכים שעסקים קטנים יכולים לעשות כדי להתמודד טוב יותר עם הפגיעה בהכנסה:
- הבינו את הגורם לירידה בהכנסות. הצעד הראשון להתמודדות עם בעיה הוא להבין מה גורם לה. לאחר שהבנתם את הגורם לירידה בהכנסות, תוכלו להתחיל לפתח תוכנית פעולה.
- קצצו בהוצאות. אחת הדרכים הטובות ביותר לצמצם את ההפסדים היא לקצץ בהוצאות. בדקו את ההוצאות השוטפות שלכם ומצאו מקומות שבהם תוכלו לחסוך.
- הגדילו את המכירות. אם אתם רוצים להגדיל את ההכנסות, אתם צריכים להגדיל את המכירות. ישנן מספר דרכים לעשות זאת, כגון:
- שיווק ומכירות יעילים יותר
- פיתוח מוצרים ושירותים חדשים
- גיוס לקוחות חדשים
- הרחבת השוק
- לא להשאיר כסף על השולחן בפגישות המכירה
- קבלו עזרה. אם אתם מתקשים להתמודד עם פגיעה בהכנסות, אל תהססו לבקש עזרה. ישנם מספר ארגונים שיכולים לעזור לעסקים קטנים, כגון:
- רשות המסים – חוץ מבדיקה לגבי מענקים המגיעים לכם עקב פגיאות כאלה ואחרות, ניתן גם לפנות באמצעות המייצג ולבקש הקטנת מקדמות כדי להקל על תזרים המזומנים
- משרד הכלכלה והתעשייה – הדרכות שונות, מידע על מענקים, תוכניות תמיכה ועוד
- בנק ישראל – השוואת ריביות / מידע פיננסי ועוד המאפשר לשפר את המו"מ מול הבנק
- פניה ליועץ עסקי בעל ראייה אסטרטגית עסקית וכלכלית
ירידה דרסטית בהכנסות היא אתגר קשה עבור עסקים קטנים, אך היא אינה בלתי אפשרית להתמודדות. על ידי הבנת הגורם לירידה בהכנסות, קיצוץ בהוצאות, הגדלת המכירות וקבלת עזרה, עסקים קטנים יכולים לשרוד ולצמוח גם בזמנים קשים.
הנה כמה טיפים נוספים להתמודדות עם ירידה דרסטית בהכנסות
- היו שקולים בקבלת החלטות. כשאתם מתמודדים עם קשיים כלכליים, חשוב להיות שקולים בקבלת החלטות. אל תמהרו לקבל החלטות שאתם עלולים להתחרט עליהן בהמשך.
- היו תקשורתיים עם העובדים שלכם. חשוב להיות תקשורתיים עם העובדים שלכם לגבי המצב הכלכלי של העסק. שתפו אותם בתוכנית הפעולה שלכם להתמודדות עם הקשיים, ותאמו איתם את הצפיות שלכם מהם.
- הישארו אופטימיים. חשוב להישאר אופטימיים, גם בזמנים קשים. האמינו בעצמכם ובעסק שלכם, המשיכו לעבוד קשה כדי לצלוח את המשבר.
- אם הגעתם להבנה (ועדיף לעשות אותה עם ייעוץ צמוד) כי הגיעה העת לסגור את העסק – עשו זאת בתבונה ובקור רוח. אתם רוצים לסיים את הפרק הזה כשהוא מנוהל נכון, כדי לפתוח פרק חדש בחיים.