תוכנית עסקית מהווה יסוד ובסיס לניהול נכון של עסקים מכל התחומים ומכל סדרי הגודל, בין אם מדובר בעסק קיים המצוי בתקופות שונות של חייו, ובין אם מדובר בעסק חדש המצוי בשלבי רעיון והקמה ראשוניים. בנוסף, התוכנית העסקית עשויה לשמש למטרות ספציפיות כמו השגת הלוואה מהבנק או מקרנות מימון שונות, הצגה בפני שותפים פוטנציאליים ומשקיעים, ועוד. על אף שלתוכניות עסקיות יש מבנה קבוע, הן משתנות מטבע הדברים, בין עסקים ובהתאם למטרות. במאמר הבא נתאר מספר שלבים בבניית תוכנית עסקית החוזרים כמעט תמיד.
שלב המחקר
השלב הראשון בכתיבת תוכנית עסקית יהיה מחקר או דיאגנוזה מעמיקה של העסק על ידי יועץ עסקי מנוסה. כך למשל, אם מדובר בעסק קיים היועץ העסקי יבחן בין השאר את כל הקשור לפן הכלכלי לרבות תמחור המוצרים, הוצאות, הכנסות ורווחים, משכורות והיקפי משרות, הלוואות והתחייבויות, הסכמים מול ספקים וכן הלאה. למעשה, ייבחנו כלל ההיבטים של העסק (כלכליים, ניהוליים, שיווקיים, תפעוליים, אסטרטגיים ועוד) בין אם יש להם נגיעה כלכלית ישירה או עקיפה, ובין אם לאו, לרבות תחום השיווק והפרסום, מה שקורה בענף והמתחרים, מוצרים קיימים ובפיתוח ותהליך הייצור בכללותו, קהלי היעד ועוד הרשימה ארוכה.
יש לציין שאם מדובר בעסק חדש הבדיקה תהיה יותר "על הנייר" ויותר תלויה בהערכות ותחזיות מאשר בנתונים קיימים. כמו כן, בעסק חדש הדיאגנוזה הראשונית מהווה גם מעין בדיקת היתכנות כלכלית, אשר תוצאותיה יובילו למסקנה – האם להמשיך לפי הקונספט המתוכנן, לבצע שינויים מסוימים, או לוותר על המיזם עקב היתכנות כלכלית נמוכה ו/או בלתי מספקת.
שלב כתיבת התוכנית
כבר בשלב המחקר יעלו תובנות לגבי נקודות כוח ותורפה של העסק, ועימן תמונת מצב אובייקטיבית ובלתי תלויה של איש מקצוע רציני. כל הנתונים והתובנות יימזגו לתוך התוכנית העסקית, המביאה הגדרות ברורות של יעדים ומטרות, פתרונות לבעיות שהתגלו וצעדים ריאליים ליישום, ובאופן כללי מתווה אסטרטגי לטווח ארוך אשר יצעיד את העסק בבטחה לשיפור ולהצלחה.
למעשה, התוכנית עשויה לגעת במכלול ההיבטים הקשורים לפעילות העסק ובהתאם לכך גם הפתרונות. למשל, ייתכן שבתוכנית יובאו צעדים להקטנת הוצאות כגון צמצום היקפי משרות בעסק, ניהול מו"מ מחודש עם ספקים, העברת חלק מהשירותים למיקור חוץ וכדומה. ייתכן שגם יצע לבצע תמחור מחודש של חלק או כל המוצרים, הגדרה מחודשת של תפקידים, מחזור הלוואות, מיתוג מחודש ושימוש בערוצי פרסום יותר אפקטיביים, וכן הלאה. כל זאת, כמובן, בעבודה משותפת בגובה העיניים עם בעל העסק, על בסיס יחסי אמון ומבלי שהיועץ העסקי "מנחית מלמעלה" הוראות ושינויים.
שלב היישום
ככלל, תוכנית עסקית אמורה ללוות את העסק לתקופה של כמה שנים קדימה. לפיכך, עבודתו של היועץ העסקי אינה מסתיימת כאשר התוכנית מוכנה אלא ביכולתו להמשיך וללוות את בעל העסק בהתאם לצרכיו. בין היתר, היועץ מנטר את התוצאות בשטח ומשווה אותן לצפי של התוכנית, ובמידת הצורך מציע שינויים ומלווה אותם. הוא גם עומד לרשות בעל העסק בכל שאלה והתלבטות הקשורה ליישום צעדי התוכנית, עוזר לקבל החלטות וכן הלאה. בנוסף, אם מדובר בתוכנית עסקית המוגשת לעיונם של בנקים וגורמי מימון נוספים, היועץ העסקי יכול להכין את בעל העסק לקראת הפגישה עם נציגי הגוף המממן, ואף לייצג אותו בפגישה עצמה לאור היכרות מצוינת עם התוכנית העסקית ועם העסק בכללותו.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישה עם יועץ עסקי מנוסה, הנכם מוזמנים לפנות אלינו בטלפון 0722-616363 או לנייד 052-3588322.