באומת ההייטק מוקמים מדי שנה אלפי סטרטאפים חדשים. מעטים נוחלים הצלחה ורבים נסגרים בקול ענות חלושה. אז למה זה קורה? לסטטיסטיקה הזו יש סיבות רבות. חלקן מצויות מעבר ליכולת ההשפעה של היזמים ואילו באחרות ניתן בהחלט לטפל!
למעשה, מה שיכול לעשות את ההבדל המהותי הוא היערכות נכונה להקמת הסטרטאפ. החל בבדיקת ההיתכנות הכלכלית שלו ועד לתוכנית ולליווי שוטף. בסוגיה חשובה זו יעסוק המאמר הבא.
איזה סטארטאפ צריך תכנית?
ייעוץ עסקי חיוני לכל חברה ועסק באשר הם, ובוודאי בעולם ההייטק והסטרטאפ. מדובר בעולם תחרותי מאוד ודינאמי מאוד שהדברים משתנים בו משעה לשעה. עם פתרונות ופיתוחים קיימים וחדשים שיכולים להיות מקבילים. דומים ואף זהים לרעיון שלכם. לכן, עוד לפני שמתחילים עם בניית תוכנית עסקית לסטארט אפ יש לבחון האם המיזם בכלל כדאי וכלכלי. זאת איננה בדיקה פשוטה והיא מצריכה ירידה לפרטי הפרטים של המיזם ושל השוק הרלוונטי.
יחד עם זאת, היא יכולה לחסוך הרבה מאוד זמן, אנרגיות, כסף ומפח נפש, ומלבד זאת היא מסייעת רבות לבניית האסטרטגיה והתוכנית העסקית בהמשך.
את הבדיקה מבצע יועץ עסקי, הבוחן בין היתר מהן עלויות הייצור/ההפקה של המוצר. אל אילו קהלים הוא פונה ומהם הפתרונות שהוא מספק, אילו מקורות מימון עשויים לעמוד לרשות המיזם, מהו התקציב הנוכחי, וכדומה.
כמו כן, היועץ העסקי יבחן את מה שעושים המתחרים, היכן הם חזקים יותר ופחות. כיצד יימכר המוצר שלכם ובאיזה טווח מחירים, מהן העלויות הצפויות, ההכנסות בתקופה הראשונה. ולאחריה, הגעה לנקודת איזון ועוד רשימה ארוכה של נקודות.מכל אלו ייגזרו המלצות לגבי תהליכי ההתקדמות עם המיזם, ביצוע שינויים מסוימים בו או ויתור על ההרפתקה לגמרי.
בניית תוכנית עסקית
אם תחפשו באינטרנט תוכנית עסקית לאפליקציה לדוגמא או בכלל לסטרטאפים. תוכלו להתחיל להבין את גודל המשימה. מי שיקרא תוכנית עסקית לסטארט אפ לדוגמא יראה שהיא מתייחסת למכלול שלם של היבטים. כך לדוגמא, התוכנית מתייחסת אל היעדים והחזון של המיזם ולשוק המסוים שאליו הוא פונה, לרבות הערכת קהלי היעד. מה שמקדם הצלחה, גודל השוק, רגולציה, מוצרים מתחרים ועוד. כמו כן, התוכנית העסקית מתייחסת בפירוט אל תזרים המזומנים במהלך התקופה הראשונה לפחות, אל אפשרויות המימון הקיימות. אסטרטגיה עסקית לטווחים משתנים (כולל אקזיט ופיתוח עסקי), אל תמחור המוצרים והשירותים, היקף ההשקעה ותקופת החזר ההשקעה, קניין רוחני ופטנטים, ועוד.
יש להבין כי בניית תוכנית עסקית לסטארט אפ היא אבן יסוד להתנהלות נכונה. ולרוב לא ניתן לצאת לדרך בלעדיה. התוכנית מאפשרת להגדיר באופן ריאלי יעדים ומטרות. ולהתנהל לאורך זמן באופן עקבי המקדם הצלחה גם מול שינויים בשוק ובענף. מטבע הדברים, התוכנית תותאם לתחום הפעילות הספציפי כגון לאפליקציה, תוכנה, מכשור רפואי או מוצר צריכה. והיא גם תהווה בסיס לפנייה אל משקיעים. זכרו, כל סוג של משקיע פרטי או ציבורי ירצה לראות בשלב זה או אחר תוכנית עסקית מקצועית ורצינית, ריאלית ומשכנעת. בין אם מדובר באנג'לים, המדען הראשי, בחממות טכנולוגיות, בקרנות סיוע ממשלתיות וכן הלאה.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישה הנכם מוזמנים לפנות אלינו למשרד 0722-616363 או לנייד 052-3588322.