האומץ להחליט – על קבלת החלטות ומשמעויותיה

ראשית, לפני שנדון ב"כיצד" הנוגע לקבלת החלטות, נתחיל במהות.  ישנם אנשים שיימנעו בכל מחיר מלקבל החלטה, מתוך הפחד להפסיד או לקחת אחריות. חלקם יחיו בשלום עם הישיבה על הגדר, חלקם לא ישימו לב לכך שהם נשארים הרחק מאחור, רק בשביל להימנע מבחירה.
קבלת החלטות | אלדר יועצים

 האומץ להחליט – על קבלת החלטות ומשמעויותיה

לפני מספר שנים, עבדתי עם לקוח עסקי אשר התמודד עם משבר בניהול העסק שלו. לאחר תקופה סוערת ומורכבת, הוא הבין כי נדרש שינוי בגישה שלו לניהול העסק, פן ימצא את עצמו בפשיטת רגל. שם נפגשנו, בנקודה מהותית בחיי העסק שלו, במצב של כמעט להיות או לחדול.

לאחר תהליך של ניתוח הנתונים, התחזיות העסקיות וההתנהלות העסקית, הבנו כי נדרשת החלטה ניהולית מהותית לחיי העסק – לסגור אותו לחלוטין, או לערוך תוכנית קיצוצים עמוקה, הכוללת ויתורים כואבים ופרידה מחלק מהעובדים אשר ליוו את העסק שנים ארוכות. זו הייתה החלטה קשה מאוד והלקוח החל למשוך זמן. הוא העדיף להתמהמה עם קבלתה ולנסות לתקן את המצב בכלים הספורים שעמדו לרשותו. במילים אחרות – בגלל הקושי לבחור באחת החלופות הריאליות למצב הנתון, הוא העדיף לא להחליט.

האם הוא פעל נכון? האם היה זה אקט הרואי מצדו, לעמוד כנגד כל הסיכויים, הנתונים והתחזיות ולהמשיך את ההתנהלות הקיימת?

אנחנו עוד נחזור לאותו לקוח בהמשך, אך לפני זה ננסה לענות על השאלה: כיצד אפשר לקבל את ההחלטה הנכונה?

 

האומץ להחליט

לעתים קרובות, כאשר דנים ב"אזור הנוחות" וביציאה ממנו, מזכירים את המשל המפורסם על הצפרדע היושבת בסיר ונמנעת מלקפוץ החוצה, בעוד המים החמים מתחילים לבשל אותה מבלי שתשים לכך לב. המשל תופס גם לתחום קבלת ההחלטות וכמובן גם כאשר אזור הנוחות כבר לא כל כך נוח. השורה התחתונה ברורה – כאשר מגיעים לצומת, בשביל להצליח לנוע קדימה, יש לבחור באחת מהדרכים המתפצלות. כאשר מדובר על החלטות מהותיות, בחירה באחת מהן דורשת אומץ ותושייה כמו גם עבודת הכנה מתאימה.  בבסיסה, בחירה כזו דורשת הבנה שלא נשארים במקום.

 

כיצד לקבל את ההחלטה הנכונה

בשביל לקבל החלטה צריך קודם כל להבין על אלו תחומים היא משפיעה. בתהליך ניהול עסקי נכון, יש לבחון מה מרחב ההשפעה של ההחלטה בתחומה המקצועי ומה ההשפעה שלה על תחומים אחרים בהתנהלות העסקית.

אציג זאת בדוגמה פשוטה:  עומדת בפני החלטה משמעותית הנוגעת להמשך או הפסקת עבודה עם ספק מסוים אתו עבדתי שנים. מהם התחומים עליהם משפיעה ההחלטה שאקח?

  • התחום הבינאישי – חוסר הנעימות שארגיש כלפי שותף עסקי ותיק.
  • התחום הכלכלי – מהו הצפי לרווח או להפסד בעקבות ההחלטה, בטווחים הקצר והארוך?
  • התחום העסקי – כיצד ההחלטה משפיעה על האסטרטגיה העסקית שלי?
  • התחום המקצועי – האם איכות השירות שלי ללקוחותיי תיפגע בגלל השינוי?

 

כדאי להפריד כל תחום, להיות כנים עם עצמנו ולבחון אם אנחנו נמנעים מלהחליט ומה גורם לנו להתמהמה.

 

במקביל, אנו צריכים להגדיר לעצמנו את המשך הדרך לאחר קבלת ההחלטה. כשאנחנו יודעים לאן אנחנו רוצים להגיע, קל יותר לנווט לשם!

יש להבין את הנתונים העומדים מאחורי ההחלטה, לבחון את המספרים ואת התמונה המלאה.

תאורטית, קבלת החלטה משמעותית נשענת על כמה שיותר נתונים אשר נותנים לנו תמונה שלמה ככל שניתן.

בפועל, אנשים רבים נוטים לקבל החלטות על פי תחושת בטן. במידה וזה המקרה, חשוב שנהיה מודעים לכך. צריך לזכור, שגם אם יש לנו את כלל הנתונים, בסופו של דבר, אנחנו נצטרך לשאת באחריות להחלטה ולתוצאותיה.

 

עדיף לקבל החלטה, גם אם יתברר בעתיד שהיא שגויה, על פני הימנעות מקבלת החלטה. עדיף לקבל החלטה "מספיק טובה", מאשר לקבל החלטה שלא להחליט כי אין לנו מספיק מידע.

 

 

נסו לצמצם את מרחב החלופות שלכם לשתיים ולהחליט איזו מהן הנכונה

בתום בניית מרחב התובנות והנתונים התומכים בכיוון אליו נרצה ללכת, עלינו לבנות את החלופות. רצוי לצמצם את החלופות למינימום. ישנם מנהלים אשר לפני קבלת ההחלטה, מרגישים כי הם חייבים לקבל שתיים עד שלוש חלופות שונות. החלופות מאירות בכיוון שונה כל אחד מהדרכים וכתוצאה מכך, חלק מאותם המנהלים נמנעים מתהליך קבלת החלטות קשות… וכך מעכבים את פעילותם העסקית.

התוצאה תהיה שהמציאות תכתיב להן מה לעשות ובעצם הם הפכו ממנהלים למנוהלים!

 

חשוב לזכור – יש חלופות טובות, יש כאלו רעות ויש כאלו שלא יפתרו את כל הבעיות אבל הן הנכונות למצב הנתון.

 

 

לדעת ללמוד מהבחירות שלכם

אחרי קבלת ההחלטה – יש לבחון את התוצאות לאורך זמן ולהפיק לקחים. במידה ותהליך כזה לא ייעשה, תהיה בעיה בקבלת ההחלטה הבאה.

למרות כל הנתונים, ההמלצות והחלופות, ייתכן שתבחרו את החלופה הלא נכונה. ייתכן וטעיתם. זכרו, זה הסיכון שאתם לוקחים ונדרש מכם אומץ הן לקחת אותו והן להביט לעצמכם בעיניים ולהודות בטעות, במידה ונעשתה.

מנגד, במידה ובחרתם בדרך הנכונה, הגשמתם את המטרה שהצבתם בתחילת תהליך ההחלטה והגעתם להצלחה, אל תשכחו לטפוח לעצמכם על השכם. מגיע לכם, ומגיע לכם גם להבין כיצד הצלחתם וכיצד להמשיך להצליח בעתיד.

 

אל תישארו במקום. תחקרו את התהליך והתמקדו במה עושים הלאה, בהסתמך על ההצלחות והטעויות שעשיתם בדרך קבלת ההחלטות שלכם.

 

 

דברו על זה והתמקדו בעיקר

בשביל לקבל החלטה טובה צריך לדבר עליה. ממש לדבר, בקול רם. להתייעץ עם מישהו שאתם יכולים לסמוך עליו ועל דעתו ויכול להאיר את הנושא. לא חייבים להסכים, אבל צריך לדבר אתו.

צריך לדעת גם כמה לדבר ועל מה.

מניסיוני, ישנם מנהלים העורכים דיונים על מאה או אלף שקל בצורה ממוקדת מאוד ודיונים לא ממוקדים ולא יעילים על מיליון שקל, רק בגלל הפחד להפסיד. זאת טעות!

 

 

 

זוכרים את אותו הלקוח מתחילת המאמר? אם כן, במשך מספר חודשים מהצגת החלופות, הוא המשיך לא לקבל את ההחלטה והעסק המשיך להפסיד. הייתי רוצה לספר כי השיקום קרה מעצמו כבדרך נס, ומתוך התנהלות של חוסר בחירה בחלופה כואבת, העסק הפסיק להפסיד והחל לשגשג. אולם כפי שאתם מנחשים, זה לא היה המקרה. בסופו של דבר העסק נסגר, והנזק שנגרם מאי קבלת ההחלטה היה גדול יותר מכל נזק שהיה נגרם אם החלטה הייתה מתקבלת, בנקודת הזמן הנכונה.

 

 

אלדר יועצים עוסקת בייעוץ עסקי, ייעוץ אסטרטגי וליווי עסקים ומנהלים רבים בצמתי החלטות עסקיות מהותיות. המומחיות שלנו היא בניית תהליכי קבלת החלטות נכונים, הנשענים על איסוף מידע ממוקד, ניתוח המציאות העסקית ובניית החלופות.

 

רוצים לדבר אתנו על זה? נשמח ללוות גם את העסק שלכם בקבלת ההחלטות המהותיות לו.

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן