eLearning

בפרספקטיבה עסקית, למידה מקוונת, למידה מרחוק או - eLearning,  הנו נושא אשר באופן מסורתי משויך לפיתוח מקצועי והדרכה פנים ארגונית.  ארגונים רבים משלבים פרקטיקות למידה מקוונת במסגרת מחלקות ההדרכה שלהם ובעיקר למטרות הדרכה של עובדים חדשים או הדרכה לעובדים על חידושים ארגוניים.
e-learning

מאת אלעד רוטנברג, מומחה לטרנספורמציה דיגיטלית, אלדר יועצים.

ארגונים אחרים, מתייחסים לתחום כאל "nice to have" או כלל לא מודעים ליכולות או לפוטנציאל העומדים לרשותם.

שינויים טכנולוגיים בתחום מאפשרים את פריצתו לאזורים חדשים אשר יכולים להיות מרכיב חשוב באסטרטגיה העסקית שלכם.

במאמר זה אסקור בקצרה את ההתפתחויות בתחום ואת הדרכים בהם תוכלו לשלב אותו כמרכיב חשוב בארגז כלי השיווק והמכירה בהם אתם משתמשים.

מה זאת למידה מקוונת ומדוע היא צריכה לתמוך גם באסטרטגיה העסקית שלכם

eLearning הנו שם כולל לתהליכי לימוד ואימון דרך מדיה אלקטרונית או דיגיטלית.

תהליכי לימוד אלו נעשים בדרך כלל דרך מדיום דיגיטלי כגון מחשב, טבלט, טלפון נייד או אפליקציה ייעודית, בזמן ובמקום הנוחים ללומד לצרוך את המידע.

יתרונותיו של התהליך הם כמובן האפשרות להעביר את המידע בכל זמן נתון, למספר רב של צרכני ידע, בצורה אסינכרונית וללא הכרח במנחה או מורה שיהיו נוכחים בזמן הלימוד.

ניתן לומר כי ל למידה מקוונת ישנן שתי פנים:

מערכת ניהול הלמידה (LMS) – מערכת המנהלת את המשתמשים, את הקורסים השונים ואת ההרשמה אליהם.

המערכת מסוגלת לתעד את התקדמות המשתמשים בתהליכי הלמידה, כמה מהתהליכים הם השלימו, מדדי ביצועים כגון ציונים או מספר ניסיונות להצלחה, ועוד.

ל-LMS יכולות מתקדמות המאפשרות לנטר ולהפיק תובנות שונות על קהל הלומדים ועל איכות הקורסים המועברים באמצעותה.

הלומדות – הלומדות הינן למעשה הקורסים המקוונים אשר מרכיבים את הידע המועבר למשתמשי המערכת. בניית לומדות הנה אומנות בפני עצמה, מכיוון שאלו צריכות לאזן בין צרכי המשתמשים והמגבלות שלהם (למשל מגבלות זמן, ריכוז, גיל שפה ועוד) לבין מטרות תהליך הלימוד, האינטנסיביות הנדרשת וכמות הידע המועבר.

בשנים האחרונות, תחום ה eLearning עובר מהפכה משמעותית. הנה רשימה של כמה מהשינויים המרכזיים:

  • שימוש בטכנולוגיות חדשות שלא היו בשימוש בעבר, בעיקר מתחום פיתוח האתרים כגון HTML5 ורספונסיביות (התאמה למכשירים ניידים ולטבלטים).
  • קורסים אשר בעבר הסתמכו בעיקר על תצורה דמוית מצגות Powerpoint, הפכו ליותר אינטראקטיביים ומעודדים השתתפות פעילה של הלומד בתהליך הלמידה.
  • הקורסים מסתמכים יותר ויותר על סרטוני וידאו ועל מקטעי למידה קצרים וממוקדים.
  • שימוש בטכנולוגיות מעולם משחקי הוידאו (gamification) ושימוש בסביבות וירטואליות ומציאות רבודה.

שילוב למידה מקוונת ככלי באסטרטגית הטרנספורמציה הדיגיטלית של הארגון

בשביל להבין כיצד תהליכי למידה מקוונת יכולים לשרת את המטרות העסקיות שלכם, צריך קודם כל לעשות שינוי תפיסתי של התחום מכזה הממוקד בתהליכי הדרכה פנים ארגוניים, לתחום התומך גם בתהליכי שיווק  ומכירה.

נסו לחשוב על קהל היעד של העסק שלכם כקהל היעד לתהליכי למידה מקוונת.

חשבו על הלקוחות שלכם ועל המוצרים ו/או השירותים שאתם מוכרים להם. כיצד תהליכי למידה יכולים לעזור לכם להתחבר טוב יותר אליהם ולחזק איתם את הקשר העסקי?

בשביל להמחיש את הנקודה, אתן מספר דוגמאות:

  • יבואן המשווק מוצרי חשמל (מדיחים, תנורים וכיו"ב), מציע ללקוחות שלו קורסים קצרים וממוקדים בתפעול המכשירים. הלקוחות יודעים כי הקורסים הללו זמינים להם בטלפון הנייד, במחשב, בטבלט או דרך אפליקציה ייעודית, והם יכולים להעזר בהם כאשר הם נתקלים בבעיה בתפעול המכשיר.
    כחלק מהקורסים הללו, היבואן משלב הצעות לרכישת מכשירים חדשים התומכים בפעילות המכשיר הקיים, מעדכן על מבצעים או מציע הצעות התפורות לפרופיל הלקוח.
  • חברת תוכנה המשווקת תוכנה לניהול מלאי, מציעה ללקוחות שלה קורסים ממוקדים בתפעול התוכנה.
    הקורסים הללו מורידים את העומס על מרכז השירות, ונותנים ללקוחות בטחון שהמידע זמין להם 24 שעות ביממה.
  • מוסך מורשה מציע ללקוחות שלו סדרה של קורסים על תפעול דגם הרכב שברשותם.
    במסגרת הקורסים הללו המוסך משלב תזכורות לבדיקות תקופתיות ומציע הנחות על רכישת אביזרים.

ניתן להמשיך עוד ועוד אולם הכיוון ברור – הלקוחות שלכם צריכים ללמוד כיצד הם משתמשים במוצר או בשירות שלכם.

קורסים מקוונים, קצרים, ממוקדים וממותגים בזהות העסקית שלכם יתנו להם את המענה על כך ויאפשרו לכם לחזק את הקשר המתמשך איתם.

כל זה יכול להשתלב ביישום הטרנספורמציה הדיגיטלית של הארגון שלכם.

כלומר – המעבר של הארגון שלכם לשימוש בכלים דיגיטליים, בעיקר כאלו מבוססי ענן, לניהול ופיתוח היעדים העסקיים שלכם. במסגרת יישום כזה, מערכת ניהול הלמידה תתממשק עם מערכות ניהול קשרי הלקוחות שלכם, אתר האינטרנט של העסק שלכם ומערכות השיווק המקוון בהן אתם משתמשים.

סיכום

למידה מקוונת הנה תחום מתחדש שיכול לתרום משמעותית לפיתוח העסק שלכם וחיזוק הקשר עם הלקוחות. הטכנולוגיה קיימת וכבר מוכנה לשימוש.

למרות שבמאמר זה התמקדתי במעבר ממיקוד המערכות מהקהל הארגוני הפנימי לקהל הלקוחות החיצוני, עדיין eLearning נשאר ויישאר כלי חשוב לפיתוח מקצועי של עובדים חדשים או ותיקים. שימוש מושכל בטכנולוגיה יתחיל במיפוי הדרישות העסקיות שלכם, הבנת הפוטנציאל והטמעת מערכת הלימוד הארגונית בהתאם.

כחברה העוסקת בפיתוח עסקי ותמיכה בצמיחה עסקית, אלדר יועצים מספקת ייעוץ גם בתחום הלמידה המקוונת כחלק מארגז הכלים הניהוליים שלכם. נשמח לקבוע פגישת היכרות ולהבין יחד כיצד פיתוח תהליכי eLearning יכולים להתאים גם לעסק שלכם!

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן