נשרף לכם הפיוז ואתם רוצים להתפטר? – עצרו!

תהליך התפטרות ממקום העבודה הנו חלק בלתי נפרד מחיי העבודה שלנו. הסיבות אשר יביאו אותנו להחלטה לעזוב את מקור התעסוקה שלנו הן מגוונות, אולם בסופו של דבר התוצאה תהיה זהה - מניחים את המפתחות על השולחן, מכבים את המחשב, מביטים במשרד בו בילינו תקופה כה ארוכה פעם אחת אחרונה ויוצאים לדרך חדשה.
חיפוש עבודה

חיפוש עבודה והתפטרות עלולות להיות התוצאה של הצטברות ארוכה של תסכולים אותם שמרנו בבטן. הן יכולות גם לבטא תגובה סוערת לעלבון שהוטח בנו על ידי המנהל או תחושה שאחד העמיתים שלנו לעבודה בגד באמון שנתנו בו. אולם, בראיה מפוכחת ושקולה של ניהול הקריירה  שלנו, רצוי לתכנן את סיום העבודה מספיק זמן מראש. במאמר זה אנסה לענות על השאלה, כיצד להתפטר ממקום העבודה בצורה נכונה. כיצד כדאי לתכנן את ההתפטרות ועל אלו דגשים כדאי לתת את תשומת הלב בתהליך.

 

מדוע אנחנו מתפטרים ממקום העבודה?

להתפטרות מרצון ממקום עבודה יכולות להיות סיבות רבות, לדוגמא:

  • רצון לשבור את השגרה ולהכניס עניין חדש לחיים – ההגעה למקום העבודה הופכת להיות שגרתית ללא עניין וללא ריגושים.
  • תחושה של מיצוי מקצועי – תובנה כי במקום העבודה הנוכחי, אין אפשרות להמשיך ולהתפתח או להתקדם מבחינה מקצועית.
  • חוסר שייכות – תחושת ניכור אישי במקום העבודה וחוסר שייכות לצוות, תחושה כי אין מקום להבעת דעה או עמדה אישית או חוסר הזדהות עם הארגון ומטרותיו.
  • שביעות רצון נמוכה מגובה המשכורת – תחושה כי המשכורת הנוכחית אינה משקפת את התרומה המעשית למקום העבודה ותסכול מכך כי זמן רב לא התקבלה העלאה משמעותית (וכנראה גם לא תתקבל).
  • עלבון אישי – כתוצאה מוויכוח, התנגחות עם המנהל הישיר או העקיף או מילים לא נכונות שנזרקו באויר.

כל אלו יחד וכל אחת לחוד, יכולות להביא אותנו להרהר כי הגיע הזמן לעזוב. גם אם אתם מרגישים שהסאה הוגדשה והרצון לעזוב בוער בכם כה חזק עד כי אין ברירה אלא לעשות עכשיו את הצעד, המלצתי היא – חכו. אל תפעלו מתוך דחף אלא עצרו, קחו לכם יום חופש או שניים לסדר את המחשבות. החלטתם בכל זאת לעזוב? בסדר גמור, אולם השקיעו בתכנון מסודר של התהליך.

חלקנו מאמינים כי גם אם נעזוב, תוך שבוע כבר נמצא עבודה חדשה ויציבה. יש לי חדשות טובות וחדשות רעות עבורכם – הטובות, הם שבטחון ואמונה עצמית בהחלט יעזרו לכם בתהליך. הרעות, הן שאנחנו לא תמיד ה"טאלנטים" שאנחנו תופסים את עצמנו. לא תמיד מחכים לנו בחוץ עם משכורת החלומות שלנו. כדאי לקחת נשימה עמוקה ולהבין טוב היכן אנו עומדים.

כשאנחנו מתפטרים – עלינו לגעת בשלוש סוגיות שונות: תכנון הצעד הבא בקריירה, חיפוש עבודה חדשה ותהליך ההתפטרות ממקום העבודה. הבה נסקור את שלושתן ואת הדגשים שיש לתת לכל אחת מהן.

 

תכנון הקריירה שלנו – מה אנחנו רוצים לעשות הלאה?

ההחלטה כיצד להמשיך הלאה אינה טריוויאלית.  אנחנו יכולים לבחור להמשיך לעבוד בדיוק באותו התחום בו אנו נמצאים כעת, לערוך הסבה מקצועית ולעבור לתחום אחר, לנסות ולהגשים חלום ולהקים עסק משלנו. ההחלטה כיצד אנו ממשיכים צריכה להיות רציונלית אולם צריך גם לתבל אותה בחלומות וריגושים. בסך הכל, גם בשביל זה אנחנו חיים.

בכל החלטה שתיקחו, אני ממליץ לתת את הדעת על כמה נקודות.

יציאה לעצמאות תעסוקתית – יציאה לעצמאות דורשת תכנון זהיר. יש לתת את הדעת כי ההתנהלות כעצמאי שונה מאוד מההתנהלות כשכיר. למידע נוסף, תוכלו לקרוא מאמר נפרד שלי בנושא

  • הסבה מקצועית – אם החלטתם לפנות לתחום שונה מזה בו אתם נמצאים, כדאי שתתחילו בסקר שוק להבין כמה דרישה יש לעובדים מתחום זה ומהי המשכורת הממוצעת לעובד מתחיל. קחו בחשבון שתצטרכו להשקיע גם בלימודים והכשרות, במסגרת לימודי ערב או מסגרת אחרת שתתאים לכם. פרמטר נוסף הוא הזמן שייקח לכם לערוך את ההסבה והאם תוכלו להמשיך ולעבוד במקום הנוכחי בתקופה הזו.
  • התפתחות מקצועית – נסו להבין האם יש באפשרותכם להתחיל תהליך של פיתוח מקצועי משמעותי בזמן שאתם עובדים. למשל – לימודי ערב בתחום שלכם (תואר שני, הסמכה מקצועית מתקדמת). כיום ישנם גם ערוצי לימוד מקוונים המעניקים הכשרה משמעותית אותה אשר תתן לכם יתרון בחיפוש העבודה החדשה שלכם. לדוגמא, בתחום התכנות – לימוד שפת תכנות חדשה או הרחבת הידע בחידושים בשפה בה אתם כבר שולטים.

 

חיפוש עבודה חדשה

אם אתם עדיין עובדים, חיפוש עבודה חדשה צריך להתבצע "מתחת לרדאר" של המעסיק. אתרי משרות מציעים מגוון רחב של הצעות עבודה ומאפשרים פניה בדיסקרטיות, אולם לרוב על כל משרה מוצעת מתקבלות מאות פניות תוך ימים ספורים ותצטרכו לשייף היטב את קורות החיים שלכם כך שיבלטו משמעותית בתוך ההמון.

זה הזמן הנכון להשקיע בנטוורקינג שלכם. עליכם להבין מי מהמכרים שלכם מהעבר ומההווה יכול לעזור לכם למצוא עבודה חדשה ולהבין איך לפנות אליהם. יש להשקיע בבניית פרופיל נכון ומעודכן בלינקדאין וללמוד כיצד להשתמש בו בשביל לא לפספס הזדמנויות. גם הפייסבוק יכול להיות כלי לנטוורקינג לצורך העניין.

תהליך חיפוש עבודה הנו אומנות. טיפים לפיתוח קרירה וחיפוש עבודה תוכלו למצוא כאן.

 

תקופת החופש בין העבודות וזכאות לאבטלה

סיום עבודה הנה הזדמנות מצויינת לקחת פסק זמן קצר למילוי מצברים. עצתי היא, כי בכל מקרה בין עבודה לעבודה דאגו לחופש קצר. אם הצטברו לכם ימי חופש, נצלו אותם במלואם. גם אם לא, נסו לארגן את המעבר כך שתוכלו לקבל שבוע של מנוחה בין עבודה לעבודה. רק שימו לב האם אתם עדיין מקבלים שכר בשבוע הזה ואם אתם מכוסים מבחינת התשלום לביטוח לאומי.

בהקשר זה, אם בכל זאת בחרתם להתפטר ללא משרה חדשה באופק, הבינו היטב מראש האם תהיו זכאים לאבטלה. תוכלו לקרוא על נושא זה בהרחבה כאן

אל תמהרו למשוך את כספי הפיצויים שלכם. כספי הפיצויים הינם חלק מהפנסיה שלכם, ולרוב מרכיבים חלק משמעותי ממנה. בגיל 25, אתם עדיין יכולים להרשות לעצמכם למשוך אותם וליהנות מהם. בגילאים מבוגרים יותר, זו עלולה להיות החלטה פזיזה מבחינת השלכותיה הכלכליות.

 

הודעת ההתפטרות

החלק האחרון של המאמר דן בתהליך ההתפטרות עצמו. ישנה חשיבות רבה לאיך מתפטרים, ואני ממליץ לכם – עשו זאת בטוב. גם אם צברתם המון בבטן לפני שהגעתם להחלטה, אל תנהגו בנקמנות כלפי המעסיק שלכם. זכרו כי הדלתות מסתובבות וייתכן ומחר האנשים שאתם משאירים מאחור, יפתחו לכם דלת חדשה.

אם אתם במשרת מפתח בארגון, גלו הבנה לכך שההודעה שלכם עלולה ליפול כרעם ביום בהיר על המנהלים שלכם. היו אמפתיים אליהם ואל תפגינו שמחה לאיד (גם אם זה ממש מתבקש…). נהלו איתם שיחה רגועה והסבירו כי מניעיכם אינם קשורים אליהם אישית אלא לרצון להמשיך ולהתפתח. דברו איתם על עניין הפיצויים והגיעו איתם להבנות גם בנושא זה. ישנם מעסיקים אשר ילכו לקראת העובד וישחררו לו את כספי הפיצויים גם במקרה של התפטרות, אם היא נעשית בטוב.

כתבו מכתב סיום עבודה מכובד והעבירו אותו בצורה מסודרת ומתועדת (למשל, במייל) מיד לאחר עריכת השיחה.

 

הכנת הקרקע למחליף

זכרו כי אתם מחוייבים לעמוד בתנאי ההסכם שלכם מול המעסיק. וודאו היטב מהי תקופת ההודעה המוקדמת על העזיבה מראש שהוגדרה בחוזה העבודה. לאחר מתן ההודעה, התחילו מיד בתהליך סידור החומרים בהם אתם מטפלים בעבודה. בנו תיק חפיפה מסודר וברור ככל האפשר. נסו לא להשאיר קצוות פתוחים ואם יש תהליכים שאינם כתובים (למשל, תהליכי משא ומתן מול לקוחות, תהליכי פיתוח וכיו"ב) דאגו לתעד אותם בכתב.

מחקו אימיילים אישיים והסירו חומרים אישיים מהמחשב שלכם. גבו אנשי קשר וטלפונים וצרו גם קובץ גיבוי למיילים שלכם. לעיתים ללא חשיבה מוקפדת, חשבון האימייל נמחק ביום עזיבתכם ואיתו נמחק גם מידע יקר מפז. המעסיק שלכם יעריך אם תדאגו לשמור את החומרים הללו מראש. אל תשכחו את המחוייבות שלכם לסודיות וודאו שאינכם מבצעים פעולות הנוגדות אותה.

 

מציאת המחליף עבורכם הנה התפקיד של ההנהלה, לא שלכם.

אם המנהל שלכם דורש מכם למצוא מחליף, הסבירו לו בנימוס ובצורה שקולה כי זהו תפקידו אולם אתם מוכנים לעזור – למשל, לתת חוות דעת על קורות החיים של המועמדים הסופיים (אך לא למיין את כל המאות שיגיעו, גם זה לא תפקידכם).

אל תיקחו בשום אופן את ההחלטה לבחור את המחליף שלכם, כי אז האחריות על הצלחת התהליך תהיה על כתפיכם. אתם לא צריכים את זה. אם המנהל שלכם "ישן בעמידה" ולא התחיל מיידית בחיפוש מחליף, יתכן ויווצר מצב בו תעזבו ועדיין לא יהיה אחד כזה. גם זו לא אחריות שלכם. אתם יכולים להביע רצון טוב בלהגיע פעם או פעמיים לעזור בתהליך החפיפה אולם היו זהירים ואל תתחייבו למשימה שלא תוכלו לעמוד בה. זכרו כי בכל זאת – את המקום הנוכחי אתם משאירים מאחוריכם ומתקדמים הלאה.

 

סיכום

תהליך התפטרות הנו התחלה של דרך חדשה. זו יכולה להיות דרך מרגשת ומאתגרת. זו יכולה להיות ההזדמנות שלכם להגשים חלום או לעבור למקום בו תרגישו טוב יותר, מאושרים יותר ומצליחים יותר. בכל מקרה, זכרו מראש כי גם את התהליך הזה – צריך לנהל. במשך שנותיי כיועץ ליוויתי עובדים ומנהלים רבים מאוד בתהליכי שינוי והתפתחות בקריירה שלהם. אשמח לעמוד גם לשרותכם בדרככם החדשה להצלחה.

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן