האמפתיה היא תכונת המנהיגות החשובה ביותר

ד"ר טריסי ברואר (Tracy Brower), היא סוציולוגית החוקרת הגשמה ואושר בחיי העבודה. היא מפרסמת מאמרים רבים בתחום וגם חיברה ספרים בנושא. לאחרונה פרסמה מאמר מעניין מאוד בנושא האמפתיה ב FORBS. מצורף תרגום המאמר, שנעשה ברשותה המלאה וכן קישורים למקור. הזכויות כולן שייכות לה. קריאה מהנה.
Empathy Is The Most Important Leadership Skill תכונות למנהיג

Empathy Is The Most Important Leadership Skill

מאת ד"ר טריסי ברואר (Tracy Brower)

מהן תכונות חשובות למנהיג? אמפתיה תמיד הייתה מיומנת נדרשת אצל מנהיגים, וכיום היא אפילו מקבלת משמעות ומקום גדול יותר בעולם העסקים.

מנהיגות טובה היא כזו שדואגת לשלב מגוון מיומנויות יחד לטובת יצירת התנאים המאפשרים מעורבות, אושר אמיתי ותפוקת ביצועים גבוהה – אמפתיה, היא התכונה שנמצאת בראש רשימת המיומנות הנדרשות אצל מנהיגים וכזו שבגדר החובה להצליח בה בעולם העסקים.

אפקט הלחץ

אז למה בעצם אפתיה כל כך חשובה? נראה כי אנשים רבים חווים סוגים שונים של מתחים בחייהם.
נתונים מדידים הוכיחו שאלו מושפעים באופן ישיר ממגיפת הקורונה והצורה בה חיינו ועבודתנו השתנו.

ואם כבר בנתונים עסקינן…

  • בריאות נפשית, או בשפת המומחים – Mental Health'. מחקר עולמי של Qualtrics מצא ש-42% מהאנשים בעולם חוו ירידה בבריאות הנפש מאז פרוץ המגיפה. 67% מהאנשים מספרים על תחושת מתח שוטפת, 57% מדווחים על התקפי חרדה מוגברים ו-54% מרגישים מותשים נפשית. 53% מהאנשים עצובים יותר, 50% עצבניים, 28% חווים קשיי קשב וריכוז, ל-20% לוקח יותר זמן לסיים משימות מאשר בעבר, 15% מתקשים לחשוב ו-12% מתקשים לתמרן בין התחומים עליהם אחראיים.
  • חיים אישיים – Tracy Brower חוקרת במדעי הבריאות התעסוקתית מצאה שאחד הגורמים המשפיעים ישירות על איכות השינה שלנו היא תחושת הלחץ שנובעת מהעבודה. מחקר שנעשה באוניברסיטת אילינוי הוכיח שכאשר עובדים מקבלים מיילים פוגעניים בעבודה הם נוטים להיות פאסימיים יותר בחייהם האישיים, ולהשליך זאת בצורה ישירה על מערכות היחסים (הזוגיות) שלהם.
    נוסף על כך, מחקר שנערך באוניברסיטת קרלטון מצא שכאשר הורים מרגישים חוסר נימוס מצד עמיתיהם בעבודה הם משליכים זאת באופן ישיר על היכולת שלהם להצליח/להיכשל בתפקידיהם כהורים.
  • בעולמות הביצועים, התפוקה וחוויית הלקוח – מחקר שפורסם ב Academy of Management Journal מצא שכאשר עובדים נמצאים בקצה היכולת שלהם להכיל יחס פוגעני בעבודה, הביצועים שלהם נפגעים והרצון שלהם לסייע לאחרים ולשתף פעולה הולך וקטן. בנוסף, מחקר חדש שנערך באוניברסיטת ג'ורג'טאון הראה שמידת האכפתיות והכבוד הניתנת לעובדים ולחייהם האישיים היא בעלת השפעה נרחבת בהתאמה על הביצועים שלהם, על הרצון שלהם להשפיע על חוויית הלקוחות ועל התפוקה החודשית.

אמפתיה גורמת לתוצאות חיוביות

דווקא בזמנים קשים, בהם אנחנו נלחמים בשחיקה היומיומית או נאבקים במציאת מקורות אושר במקום העבודה – אמפתיה מהווה תרופה חזקה התורמת לתחושה החיוביות הן עבור הפרט והן עבור הכלל.

מחקר חדש שנעשה ב Catalyst על 889 עובדים, הוכיח שלאמפתיה קיימות מספר השפעות משמעויות:

  1. חדשנות ותחושת מסוגלות– אנשים דיווחו שכאשר המעסיק היה אמפתי כלפיהם, הם הרגישו מסוגלים יותר לקדם רעיונות חדשניים – 61% מהעובדים בהשוואה ל-13% שמעסיקיהם היו פחות אמפתיים.
  2. מעורבות – 76% מהאנשים שחוו אמפתיה מהמעסיק דיווחו שהינם מעורבים, לעומת 32% בלבד שחוו פחות אמפתיה במקום העבודה.
  3. שימור עובדים – כ-60% מהנשים שנשאלו לגבי אמפתיה במקום עבודתן סברו כי לא יחשבו על עזיבת מקום העבודה כאשר הן מרגישות שנושאים אישיים ופרטיים מתקבלים בהבנה, כבוד והערכה ע"י מעסיקיהן. עם זאת, רק – 30%-14% מהנשים אמרו שיישארו בעבודתן במצב בו כאשר יורגש חוסר כבוד כלפי אילוציהן ונושאים פרטיים בחייהן האישיים.
  4. הכלה – 50% מהאנשים שהיו עם מעסיק אמפתי, דיווחו כי מרגישים שמקום עבודתם הוא מכיל, לעומת 17% מהאנשים שדיווחו כך עם מעסיק שאינו מאופיין כאדם אמפתי.
  5. תמרון בין חיי העבודה לחיים האישים – כאשר אנשים הרגישו אמפתיות מצד מעסיקיהם, 86% מתוכם דיווחו שהינם בעלי מסוגלת לעמוד בדרישות העבודה ולנווט ביניהן לבין החיים הפרטיים והמחויבויות המשפחתיות. לעומת זאת רק 60% דיווחו זאת מקבוצת האנשים שאינה זוכה באמפתיה מצד מעסיקיהם.

לפי מחקר שפורסם ב-Evolutionary Biology, כאשר אמפתיה הורגשה כ"פקטור" (משתנה) מרכזי בקבלת החלטות בעסק, היא הגבירה את שיתוף הפעולה מצד העובדים ואף גרמה לאנשים בחברה להיות יותר אמפתיים בעצמם כלפי אחרים. אמפתיה מפתחת אמפתיה!

בריאות נפשית

המחקר של Qualtrics מצא שכאשר מעסיקים נתפסו כאמפתיים, עובדיהם מדווחים על רמות גבוהות יותר של בריאות נפשית.

אמפתיה כתכונה מולדת

מחקר של אוניברסיטת 'לונד' מצא כי אף פעוטות בני שנתיים גילו הבנה כלפי נקודות מבט ודעות שונות משלהם. מחקר נוסף, באוניברסיטת 'וירג'יניה' הוכיח שכשאנשים נקלעו לסיטואציה בה חבריהם נמצאו במצוקה, חוו פעילות באותו חלק במוחם כמו במצב בו היו הם במצוקה. בעצם, הם חשו את המצוקה של חבריהם לקבוצה בעוצמה רבה.

נראה כי מבין תכונות שונות למנהיג, האמפתיה היא חלק חשוב מעצם היותנו בני אנוש – בעבודה ובחיים האישיים.

הנהגה באמפתיה

ומהמחקרים לפרקטיקה…

מנהיגים יכולים להפגין אמפתיה ב-2 דרכים – האחת, לנסות להבין מה העובד חושב ("אם הייתי במצבו, מה הייתי חושב/ת עכשיו?"). השנייה, להתמקד ברגשות העובד ("אם הייתי במצבו, מה הייתי מרגיש/ה עכשיו?").

שתי הדרכים מוצלחות, אך המסלול הבטוח להצלחה הוא כאשר מביעים בצורה ישירה את הדאגות, משוחחים יחד עם העובד/ת לגבי האתגרים הנוכחיים ומקשיבים למה שיש להם לומר – רק כך ניתן לזכות בקשב ואמון.

בעצם, מעסיק לא צריך להיות פסיכולוג בהשכלתו על מנת לייצר אמפתיה ולהוכיח לעובדיו שאכפת לו מהם וש"רואים אותם". כל מה שנדרש זה להיות בעל אינטליגנציה רגשית – להתעניין מדי פעם, לשאול לשלומם ולשים לב לרמזים לגבי תחושותיהם האישיות. בנוסף, תמיד מומלץ להיות בקיאים לגבי תוכניות התמיכה הנפשית הקיימות בפירמה או בקהילה, לטובת העברת המידע על המשאבים לעזרה נוספת בעת הצורך.

אז, מה בעצם נדרש על מנת להיות מעסיק טוב, או יותר נכון – תכונות מנהיג טוב?

מנהיגות גדולה דורשת פעולות, מנהיג אחד אמר פעם:  "אתה מתנהג בקולניות רבה שאי אפשר לשמוע מה אתה בעצם רוצה להגיד". הדרך למשוך את הקהל אחריך היא רק באמצעות הלימה בין המילים למעשים. במצב כזה, נוצר האמון וגדלה תחושת המעורבות והשייכות.

אמפתיה בבסיסה היא היכולת להבין טוב יותר את הקשיים איתם העובדים מתמודדים, בשילוב עם היכולת להציע עזרה מתאימה ולסייע. אמפתיה היא היכולת להעריך ולהבין את תחושת האדם העומד מולך ויצירת השיח הבריא והנכון לטובת מציאת הפתרון המתאים.

או כפי שנאמר – "אנשים אולי לא יזכרו מה אמרתם, אבל הם יזכרו איך גרמתם להם להרגיש".

תכונות למנהיג – לסיכום

אמפתיה היא מיומנות התורמת למערכות יחסים חיוביות. היא מקדמת תרבויות ארגוניות בריאות ומביאה תוצאות. היא אמנם אינה "המצאה חדשה", אך בעזרת המחקרים החדשים שנעשו לאחרונה ניתן להצביע על ערכה הגבוה גם בעולמות העסקים. המנהיגים הבאים של העולם הם כאלה הניחנים באמפתיה, ואיך המעסיק שלכם?

רוצים לבסס תרבות חדשה בארגון?

דברו איתנו.

המאמר המקורי באנגלית

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן