איך לבחור יועץ עסקי

בפוסט קודם ריכזתי מספר נקודות המאותתות לבעל העסק שהוא זקוק ליועץ עסקי. הפעם ארחיב על כמה מהנקודות החשובות בבחירה נכונה של היועץ העסקי המתאים. כל בעל עסק עם ניסיון יודע שלא כל לקוח מתאים לו. כך גם לא כל יועץ עסקי מתאים לכל בעל עסק ... בכדי שתהליך הייעוץ יצליח, יקדם את בעל העסק ואת עסקיו (כן – זה הולך ביחד) ויצור ערך מוסף צריכים להתקיים כמה תנאים והתאמות בין היועץ לנועץ.
כללים לבחירת יועץ עסקי
  • קודם כל ולפני כל השאר – כימיה בין אישית.
בכדי שהיועץ יצליח בתפקידו ויקדם את בעל העסק ופעילותו העסקית חייבת לשרור כימיה טובה בין היועץ לנועץ. ללא הכימיה הבין אישית, גם אם כל שאר המרכיבים יהיו, התבשיל לא יצליח …
איך יודעים שיש כימיה ? זה ממש פשוט – מרגישים. אחרי פגישת היכרות, small Talk, קצת מידע על העסק וקצת מידע על היועץ מרגישים האם אנו חשים בנוח עם היועץ, האם הוא משרה אווירה תומכת, מקדמת ומכילה.
  • האם יש ליועץ 2 אוזניים ופה אחד. (נשמע מפגר נכון ? אז זהו שלא !).
אלוהים חנן אותנו בשתי אוזניים ופה אחד בשביל שנקשיב כפול ממה שנדבר. אמנם הזמנתם יועץ שיקדם אתכם אבל ללא הקשבה הוא לא ידע לתת את העצות הנכונות שמתאימות לעסק המיוחד שלכם.
ולכן, אם ההקשבה איננה החלק החזק שלו, וסיפורי גבורה והצלחה בעסקים הקודמים להם ייעץ הם דווקא כן, אז אולי הוא לא היועץ המתאים לכם…
  • יכולת ראייה והבנת העבר, התבוננות בהווה ותכנון אל העתיד.
היועץ ילמד את העבר ינתח יחד אתכם את ההצלחות והטעויות, יתבונן בהווה ויצביע על נקודות שהוא ממליץ לחזק, לשנות, לקדם או לדחות ועם כל התובנות הללו יפעל יחד אתכם בכדי לעצב את העתיד בצורה שתמקסם ככל הניתן את יכולותיכם ואת הצלחת העסק שהרי אלה שלא לומדים מההיסטוריה נידונו לחיות אותה שוב …
  • לא יוצר תלות
יועץ עסקי טוב לא יוצר תלות של הלקוח בו. הוא מספק ללקוח כלים ויכולות, מאמן ומקדם, מביא את הלקוח למצב בו הוא יודע להשתמש בכלים וביכולות שרכש מהיועץ, מבין לאט לאט איך לעשות זאת ומרגיש בשלב מסוים שהינו מוכשר (לאחר שעבר את ההכשרה) ומאומן (כי עבר תהליך אימון ע"י היועץ) להתקדם לבד. בקיצור אתם מחפשים את היועץ שמלמד אתכם איך לדוג ע"י נתינת חכה ולא דגים.
  • שותף עסקי ללא זכות קבלת החלטות (ממש כך)
לא. אין הכוונה שהיועץ הוא שותף לרווחים מהעסק וכמובן גם לא להפסדים (ואם יש הפסדים – זאת סיבה מצוינת לבחור ביועץ עסקי). הכוונה היא שהיועץ מעורב, מגיב, מחווה דעה, שותף לפעילות ולא מתקבלות החלטות חשובות ללא דיון עמו. אזהרה – יועץ שמחליט במקום בעל העסק לא מקדם את העסק…
  • ניסיון מקצועי
יועץ עסקי מוצלח הוא אחד שעשה כבר כמה דברים בחייו. הרי לא הייתם לוקחים פרופ' מהאוניברסיטה שיבוא להיות המנכ"ל של החברה שלכם אם לא היה לו ניסיון עסקי (מוצלח) מחוץ לאקדמיה.
כך גם היועץ – אפילו אם סיים בית ספר למאמנים / יועצים והוא בטוח שהוא אלוף העולם לגילו  – אם לא עבד קודם לכן בחברות ועסקים כשכיר שנדרש להביא תוצאות (ולא רק הסברים), כמנהל שמתמודד בפוליטיקה הארגונית וצריך לנתב את העובדים, לכוון אותם ולקדם אותם ואולי אפילו כמנכ"ל שעומד בראש הפירמידה וצריך לבצע ג'גלינג חכם תחת אילוצים של כלל המחלקות והעובדים בחברה, תוך ריצוי בעלי המניות, התמודדות עם תנאי השוק ועם הבדידות בראש הפירמידה – אם לא עשה את כל אלו, לא בטוח שהוא היועץ האידיאלי !
אין חכם כבעל ניסיון ועדיף שאת הניסיון יביא מהבית ולא יתגלח על הזקן שלכם …
  • תואר אקדמאי
היום תואר הוא כבר סטנדרט. לא משנה אם היועץ הוא רואה חשבון, עורך דין, מהנדס, מעצב גרפי או איש סיסטם – חשוב שלמד בצורה מסודרת במוסד אקדמאי. מקבלים באוניברסיטאות ובמכללות כמה כלים לא רעים בכלל !
  • רבגוניות
ככל שליועץ יש ידע רחב יותר, בתחומים רבים יותר הקשורים לפעילות העסקית – כך עצותיו יהיו מועילות יותר. הוא ידע לשלב בעצה ובהכוונה התמודדות עם מכלול שיקולים רחב יותר, לראות תמונה מלאה יותר ולהתמודד מראש עם תקלות ו"בורות" טוב יותר מיועץ עם ידע ממוקד בלעדי.
  • יודע מה הוא לא יודע
לדעת מה אנחנו לא יודעים זאת מקצועיות. חשוב שהיועץ ידע מתי הוא צריך להגיד "אני לא יודע", ולהפנות במידת הצורך את בעל העסק ליועץ רלוונטי בתחום הספציפי.
כשאנחנו חולים – אנחנו הולכים בתחילה לרופא המשפחה. אם הבעיה איננה בתחום מומחיותו – שולח רופא המשפחה את החולה לרופא מומחה.
כך צריך להיות גם בייעוץ העסקי הפיננסי והניהולי.
  • זמינות
לכל אחד מאתנו יש רק 24 שעות ביממה. היועץ העסקי מנתב את זמנו הפנוי לייעוץ בין כמה לקוחות. חשוב שנדע האם הוא מסוגל להשקיע את הזמן הנדרש בעסק שלנו או שמא, יתקשה להגיע ולתת שירות באיכות הנדרשת בגלל עודף לקוחות ומיעוט זמן פנוי.
  • איכות השירות
איכות שירות היא סובייקטיבית לנותן השירות ולמקבל. עם זאת, כדאי שנגדיר מראש ליועץ מה אנחנו מחפשים בתחום השירות. האם זאת זמינות 24 שעות? האם סיכומים בכתב בתום כל פגישה? האם קביעת פגישה מהרגע להרגע? אולי יכולת לבטל פגישה עד 30 דקות לפני תחילתה?
ככל שהדברים יוגדרו מראש – כך יהיו פחות "תחושות בטן לא טובות" בהמשך …
  • הומור
כן כן, בלי הומור גם הבעיות הקשות ביותר לא יפתרו. אתם לא מחפשים יועץ שהוא סטנדאפיסט אבל אתם בהחלט תשמחו לתקשר עם יועץ שיש לו הומור, שמשרה אווירה נעימה ולא חנוקה ושיודע לתבל את העצות בקצת הומור וציניות עדינה – בשביל שהתבשיל יהיה טעים יותר.
"אסור להתייחס ברצינות למי שאינו יודע לצחוק"  (תומס ברנהרד).
  • לקוחות מרוצים
בקשו המלצות מלקוחות קודמים (וזיכרו שלא תמיד הלקוח ישמח לשוחח איתכם – בסופו של דבר מדובר בייעוץ עסקי, פיננסי וניהולי), בדקו באתר של היועץ בדבר עדויות לקוחות והתרשמו.
זכרו כי אין הנחתום מעיד על עיסתו …
רגע, אתם שואלים – מה עם ניסיון בעסק הספציפי שלנו, מה עם רמת המקצועיות, מה עם המחיר ועוד ועוד ?
כל אלו חשובים. אבל לא הייתם צריכים אותי בשביל לדעת את זה. הרי מו"מ על המחיר תעשו, מהרמה המקצועית תתרשמו (ותבדקו אותה בכל פגישה ופגישה) וניסיון בעסק ספציפי כמו העסק שלכם – אינו תמיד הכרחי.
בהצלחה !

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן