ייעוץ לסטארטאפים

יש לכם רעיון, כזה שאתם מאמינים בו, צופים את ההצלחה וההד שיצבור? אבל, זה לא פשוט... השוק הרחב, המשימות הרבות, חוסר הידע ופעמים רבות אף הפחד – מהווים גורמים מעכבים בתהליך. אז איך בכלל מתחילים? וגם 7 טיפים כדי לעשות את הדרך פחות מאיימת...
ייעוץ לחברות סטארט אפ

בכל רחבי העולם, ישראל ידועה כ-'סטארט-אפ ניישן'. בארצנו הקטנה פועלים אלפי סטרטאפים ובכל שנה מצטרפים מאות חדשים. סיפורי ההצלחה המדהימים גורמים ליזמי סטארטאפ לחלום על האקזיט. שמתבטא פעמים רבות במיליוני ועשרות מיליוני דולרים למייסדים. אבל הדרך לעושר ולאושר אינה סוגה בשושנים, חברות רבות נסגרות אחרי שנה אחת בלבד. מעטות זוכות להשקעה משמעותית ורק חלק קטן מהם זוכה להשקעות משמעותיות ומצליח להפוך את הסטארט-אפ לחברה רווחית, מוכרת ומצליחה.

פעמים רבות סטארט-אפ נולד בעקבות רעיון למוצר או שירות המחדשים או נותנים ערך מוסף ללקוחות בשוק מסוים. רעיונות מבריקים יש בשפע, אך הדרך ליישום, היא ארוכה, קשה ודורשת מאמצים כבירים. על מנת להפוך רעיון שנכתב על מפית נייר בבית קפה לחברה 'אמיתית' עם מוצר, הכנסות ושוק לקוחות.

אז איך מתחילים סטארט-אפ?

הצעד הראשון לפני שבכלל מתחילים לתכנן את המוצר, לחשוב על שיווק וכו' הוא בדיקת היתכנות לרעיון. את הבדיקה ניתן לעשות לבד או להיעזר בייעוץ לסטארטאפים חיצוני. בבדיקת היתכנות מבררים מספר נקודות חשובות:

  • מתחרים – האם קיימים מוצרים דומים למוצר שלכם? במה המוצר שלכם עדיף על פני מה שיש בשוק? האם המוצר העתידי יהיה מספיק טוב ומעניין על מנת שהלקוחות יעברו לצרוך את המוצר שלכם?
  • גודל השוק – בדיקה של גודל השוק הקיים ומה צופן העתיד. האם זה שוק שאמור לגדול או שזהו שוק סטטי למדי או חלילה, מתכווץ.
  • כדאיות כלכלית – מה היכולות הכלכליות שלכם כרגע. האם יש לכם מספיק מזומנים על מנת להתחיל לעבוד? מה גודל ההשקעה שתצטרכו? מספר העובדים העתידי והתפקידים שלהם? עלויות של הוצאות קבועות (משכורות, שכר דירה, ארנונה, חשמל וכו'). איך אתם מתכוונים להרוויח מהמוצר? ושאלות רבות על מנת להבין האם יש הצדקה כלכלית למאמץ העצום והאנרגיה הכרוכים בהקמת סטארט-אפ.
Product Market Fit ייעוץ לסטארטאפים
Product Market Fit ייעוץ לסטארטאפים

7 טיפים אסטרטגיים לסטארט-אפ שלכם

1. האם סטארטאפ זה בשבילי?

כדי להקים חברה בהצלחה, צריך סבלנות. ביל גייטס פעם אמר שסבלנות היא מרכיב מפתח להצלחה. אבל מה המשמעות בעצם? כדאי שתשאלו את עצמכם: האם אתם בנויים מדי יום להפיק ביצועים ברמה הגבוהה ביותר שלכם? לקחת סיכונים מדי יום ולעמוד באתגרים קשים מול העובדים והמשקיעים? האם יש לכם את חוסן מנטלי ויכולת להוביל אנשים להצלחה? 

2. להתחיל עם Minimum Viable Product (MVP)

מדובר בעצם בפיתוח מוצר / שירות בסיסי, קרוב מאוד לשוק או ללקוח היעד. במקום להסתמך על מחזור פיתוח מוצר ארוך לחשוף לשוק רק את המוצר שפותח לבסוף, MVP הוא גרסה פשוטה של ​​המוצר שלכם, עם דרישות ותכונות מינימליות, הכולל רק את הפונקציות הנחוצות ביותר, אבל כבר יש בו הצעת ערך ללקוחות פוטנציאליים. המטרה היא לצאת לשוק כדי לקבל משוב מלקוחות. בהתבסס על משוב זה, ניתן ליישם שיפורים או הרחבות במוצר – בדרך כלל בכמה מחזורים.

3. תכנון שלבי המימון

אותם אלו שזקוקים לגיוס כסף (ובעצם – מי לא?), מתלבטים מתי לגייס, כמה כסף וממי. אין "פתרון בית ספר" לשאלה, אך יש קווים מנחים. לרוב השלב הראשוני ממומן באמצעות F&F (היזם, המשפחה והחברים או אולי גם אקסלרטור). הכסף הזה לרוב מאפשר ליזם לנוע כמה חודשים כדי להוכיח (לעצמו?) שהוא מסוגל, ואוזל מהר. לאחר מכן קיימים מספר שלבי גיוס, משלב הסיד ועד לסיבובי גיוס חוזרים, ומקורות המימון האפשריים הם לרוב אנג'לים וקרנות סטארט-אפ בתחילה, ובהמשך קרנות הון סיכון, פרייבט אקוויטי, משקיעים פרטיים, ומשקיעים קיימים המגדילים את חלקם. אותן חברות שהצליחו ועוברות להנפקה, ייהנו מכספי הציבור, המוסדיים (בנקים, קרנות הון, חברות ביטוח) וגם מכספי משקיעים פרטיים "כבדים".

הסבר קצר וגרף יפה לגבי גיוס הון בחברות הזנק (Startup Financing Cycle) תוכלו למצוא כאן.

ייעוץ לסטארטאפים - ההכנה היא הכל
"ההכנה היא הכול. נוח לא התחיל לבנות את התיבה כשהתחיל לרדת גשם". וורן באפט

4. תכנית עסקית לסטארטאפ

וורן באפט אמר בחוכמה "ההכנה היא הכול. נח לא התחיל לבנות את התיבה כשהתחיל לרדת גשם״. יזמים רבים מתחילים עם לא יותר מאשר רעיון וחלומות גדולים. יש עקרונות ברורים לבניית תכנית עסקית, וכתיבתה מאפשרת לכם להעריך את הרעיונות שלכם מראש ומבלי לקחת סיכון. זכרו שאם התכנית שלכם אינה עושה שכל כשהיא כתובה על גוגל דוק או על נייר, היא כנראה לא הגיונית גם בעולם האמיתי. תכנית טובה, היא בין השאר גם כזאת, שגם אם מעירים אתכם מתוך שינה, אתם תדעו להרחיב עליה ולהתאים את הסיפור שבה לשומע…

קחו את הזמן לכתוב תכנית ברורה המציגה איפה אתם היום ולאן אתם רוצים להגיע, עם יעדים ואבני דרך ליישום, לא משנה איזה סוג של סטארט-אפ אתם מקימים.

5. האם צריך לעשות PIVOT?

לפעמים צריך להתקדם הלאה, יש נקודות שבהן נראה שהגענו לדרך ללא מוצא. טעויות הן חלק יומיומי מחיי הסטארט-אפ, הלמידה האמיתית מלווה בכישלונות המבשרים פעמים רבות את תחילתה של ההצלחה. חשוב לשאול את עצמנו שאלות קשות:

  • האם הרעיון העסקי בנוי להצלחה בשוק גם בתנאי שוק מאתגרים? הרבה קרנות הון מבקשות בתקופות אלו להסתכל על עלות רכישה של לקוח, רווחיות – הרבה יותר מצמיחה בכל מחיר.
  • האם יש התאמה בין המוצר שלכם לבין השוק – Product-Market Fit? האם מסתמן שאתם בכיוון הנכון?
  • האם ננעלתם על סגמנט אחד מבלי להביט לצדדים? אולי קהל היעד שלכם נמצא במקום אחר?
  •  העולם הפיננסי קשוח. כשיש מוצר טוב, צריך לדעת לייצר ממנו רווח. האם אתם בדרך לשם?
  • האם אתם קובעים את סדר העדיפויות הנכון? האם אתם עושים מיקרו מנג'מנט שלא לצורך?
  • האם המודל העסקי שלכם רלוונטי? לעיתים צריך להכיר בכשלונות / אכזבות ולהתקדם קדימה (או לבצע PIVOT)…

דוגמאות רבות כמו טוויטר, שהחלה כפלטפורמת פודקאסטים (אודיו פודקאסטינג) או נטפליקס שהייתה פעם חברה להשכרת תקליטורים שנשלחים בדואר, מראות ש-pivots יכולים לפעמים להיות כלי משמעותי בדרך להצלחה.

6. בניית ערוצי תקשורת יעילה 💬

באחד הספרים הפופולריים ביותר לניהול בשנים האחרונות – ״עקרונות״ Principles של ריי דליו, הלא הוא מייסד ומנהל קרן ברידג׳ווטר, קרן הגידור הגדולה בעולם, הוא מדבר על חשיבות התקשורת, להישאר בסנכרון ״Stay in sync״.

היכולת הזו, כפי שמשתקפת בספרו עזרה לו לבנות את אחד הארגונים המצליחים בעולם, לקבל דעות בצורה שקופה, לא משנה כמה הדעה קשה, על מנת להגיע לחקר האמת ולפתור בעיות מורכבות שכמעט בשום מקום אחר בעולם ההשקעות לא צפו אותן מראש. 

כיצד זה קשור לייעוץ אסטרטגי? עם מנטור נכון תוכלו לבנות תכנית תקשורת טובה יותר מול המחלקות השונות, המוצר והלקוחות. תקשורת תכופה היא הכרחית על מנת לעזור לארגון לזוז מהר ייחוד בתקופה מורכבת זו ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בסטארט-אפ.

7. לסנן את הרעש 🔊

בעבודה על סטארט אפ, יכולים להיות הרבה רעשי רקע, שפע של דעות על המשך החברה, אם מהמשקיעים, ההנהלה ואפילו פידבק מלקוחות. בעבודה כה אינטנסיבית חשוב מאוד לדעת להתמקד ולשמור על הפוקוס. הכוכב הצפוני שמנחה אותנו מה המטרה הסופית. לעיתים, בגלל התעסקות בלתי פוסקת בכוח אדם, שיווק, תפעול ומה לא, קל למייסדים ללכת לאיבוד בנתיב.

כדי לשמור על הפוקוס צריך לדעת לסנן בצורה המיטבית מבלי לפגוע בכל השכבות השונות של החברה, להישאר מפוקסים על השירות / המוצר ולדייק ללא סוף את אסטרטגית הגדילה שלו, כזו שתביא לנו את הגדילה המשמעותית ביותר בכדי להגיע אל product-market fit ולייצר לקוחות במסה קריטית.

ייעוץ לסטארטאפים סיכום

אלה הם רק מעט מהצעדים הראשונים והחשובים שכדאי לבצע לפני הקמת סטארט-אפ. בהמשך חשוב לבנות תוכנית עסקית מסודרת, One Pager, מצגת למשקיעים הכוללת executive summery, תוכנית שיווק, לבחור את האנשים הנכונים שיצעדו אתכם בדרך החדשה ועוד.

אם אתם מעוניינים לשמוע עוד על ייעוץ לסטארטאפים, דברו איתנו: 052-3588322 או: 072-2616363 או צרו קשר כאן.

 

אלדר יועצים מתמחה במתן שירותי ייעוץ עסקי, אסטרטגי, ניהולי ופיננסי. אנחנו מעניקים ייעוץ ארגוני ניהולי ופיננסי לעמותות וחברות, ולעסקים קטנים ובינוניים. כמו כן אנו מציעים שירותי ניהול קריירה, מנטורינג, ליווי עסקי, ייעוץ עסקי ופגישות הדרכה. אנחנו יודעים לאבחן את הבעיות הניהוליות ולהתאים להן את הפתרונות הנכונים, המדויקים והמתאימים ביותר.

אנו מעניקים ללקוחותינו, כלים פשוטים, מדויקים ומקצועיים המתאימים בדיוק לצרכים שלהם. אנו מחויבים לתוצאות.

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן